#2 Porsche 919 Hybrid (Porsche Team / DE), Romain Dumas (FRA) / Neel Jani (CHE) / Marc Lieb (DEU) – WEC 6H Silverstone (foto AdrenalMedia.com)

#2 Porsche 919 Hybrid (Porsche Team / DE), Romain Dumas (FRA) / Neel Jani (CHE) / Marc Lieb (DEU) – WEC 6H Silverstone (foto AdrenalMedia.com)

Motorsport / Okruhy

24H Le Mans – před závodní ohlédnutí a zamyšlení

Letošní ročník byl poznamenán od prvních tréninků přeháňkami, které znepříjemňovaly jezdcům podmínky na trati a ovlivnily pochopitelně i souboj o postavení na startu. Problémy se nevyhnuly týmu ByKolles a jeho CLM, který vychází z někdejšího Lotusu, když vůz začal na trati hořet a sám jezdec demontoval zadní část karosérie, aby posléze i účinně uhasil oheň. Traťová služba sice hasila, ale přeci jen ne až tak efektivně. Být to v Česku, už by se zdvihla hladinka v krvi nejednoho chytrého kritika, případně by alespoň z židle generála povstala moudrost. V každém případě bylo pozitivní, že druhou kvalifikaci sympatický tým stihl a radost si určitě nenechal zkazit tím, že bylo oznámeno, že bude startovat z poslední pozice, kvůli tomu, že pod červenou vlajkou nejde stihnout dostatek kvalitních kol pro všechny jezdce. Pochopitelně pro tým je to velké zklamání a odměnou za práci na zprovoznění vozu.

Nejvíce se během volných tréninků, kvalifikací i warm-upu vyřádili pořadatele s červenou vlajkou. Nehledal bych v tom přímo napojení na ruské agenty, ale opravdu to poněkud kazilo celý dojem a to nejen v dění hlavního závodu, ale i v doplňkovém programu, kdy mnohdy ani nebyl trénink natažen. Nyní právě probíhá warm-up, když píšu tyto řádky, ale vlastně neprobíhá, protože je opět červená fáze a bude se uklízet olej. Jestli Audi celý týden trošku zaostávalo, tak prozatím se může těšit z nejlepšího času warm-upu, protože #8 stihlo objet 3 kola, což se ostatním LMP1 nepodařilo, CLM je momentálně čtvrtý, ale to samozřejmě o ničem nevypovídá, snad jen o oblíbenosti červení vlajky.

V člověku kolují smíšené pocity, když tu tak sedí a dívá se na to slavné Le Mans. Pozitivní jsou vzpomínky na celý ten život a sen, úžasnou historii a heroické souboje v neuvěřitelné přehlídce vytrvalosti a rychlosti, negativní je pak asi všechno to ostatní. Nejvíce rozladí asi skutečnost, že až po kvalifikaci dojde ke změně BoP, tedy umělého systému pro udržení vyrovnanosti vozů GT. Kdo tyto závody sleduje, tak ví, že třeba loni tovární Porsche v GT velkou díru do světa neudělalo a program raději zrušilo. Nebylo to tím, že by vozy byly špatné, ale prostě nestačily. Není to totéž? Není! Tady totiž nerozhoduje rychlost, ale nastavení BoP, tedy velikost restriktoru, hmotnost, tlak turba, velikost nádrže, resp. povolená spotřeba a podobně a to pochopitelně u každého typu vozu jinak. Porsche loni nikdo nepomohl, letos byli fanoušci značky Ford, která se továrně vrátila do Le Mans smutní, že v předchozích závodech Ford rychlostně prostě nestačil. Nyní ale vše vypadalo jinak. Fordy řádily po trati a dosahovaly časy, které je vyšvihly na čelo skupiny GT. A tak proč nezměnit BoP ještě před závodem, že ano. Vždyť stačí třeba potaktizovat a nejet kvalifikaci naplno a oni už nám nějak pomohou. A tak se i stalo. Ford dostane 10 kg zátěže na závod, sníží tlak v turbu, Ferrari dostane 15 kg, Corvettám zvětší restriktor, Porsche zase množství paliva a tak dále a tak dále. No, sám jsem zvědavý na dvě věci. Ne, nejedná se o ty tradiční ve kterých je mimo jiné slovo „nic“, ale na to, jak dlouho to bude Forda bavit, když snahu o vylepšení auta či placení lepších jezdců, pořadatel závodu ocení zvýšením hmotnosti a za druhé na to, co přinese samotný závod. Třeba se ukáže, že to páni od stolu špatně odhadli a najednou Ford nebude stačit… Co udělají? Zřejmě pronesou nějakou francouzskou větu, které stejně nikdo nerozumí, stejně jako podobným rozhodnutím v podstatě během závodu. Další negativum je například již loni ohlášené pohřbení třídy LMP2. Ano, té třídy, která má nejvíce účastníků, nejvyrovnanější souboje a zkrátka nabízí nejvíc sportovního zážitku. Od příštího roku už nebudou motory jako Nissan, Honda (shoda jmen s velkými automobilkami je správná) a podobně potřeba, protože postačí jeden předepsaný jménem Gibson (myslím, že shoda jména s tím hercem je čistě náhodná) a už ani výrobci se nemusí nikterak snažit, protože bylo politicky rozhodnuto, že chassis se umí vyrobit ve Francii a je potřeba zapojit taky USA, kde sice zatím žádný vůz LMP2 nepostavili, ale třeba se situace změní. Inu, letos tedy naposledy budou souboje v LMP2 opravdu sportovní, příště už jen cupová záležitost.

Když už jsme v té špatné vlně, další věc, která nepotěšila, je totální absence připomenutí si historie tohoto závodu na závodní dráze. Ani jeden jediný exemplář z historie se nám tu po slavném okruhu neprojížděl ani v ukázkové jízdě, což je oproti minulosti velké minus. Ale vlastně pozor, měli jsme tu jakýsi Ferrari challenge, hmm. Ovšem závod Road to Le Mans potěšil, protože tam se člověk mohl alespoň lépe obeznámit s vozy skupiny GT3 a LMP3, vše moc krásné stroje.

Pokračování zase později, dokonce i warm-up už pokračuje a vede Toyota. Tak warm-up trval dlouho, myslím, že určitě i víc jak minutu a mámě opět červenou vlajku, teď už jen čekat nějakou promenádu. Když už oznámili, že warm-up je ukončen a nebude pokračovat.

Děkuji autorovi Romanu Krejčímu


Zdroj: vrchy.com, foto: AdrenalMedia.com

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

6 + 4 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.