Gabriela Jilkova, Zakspeed, Mercedes AMG GT4, Zandvoort 2021 (foto: Roman Klemm)

Gabriela Jilkova, Zakspeed, Mercedes AMG GT4, Zandvoort 2021 (foto: Roman Klemm)

Motorsport / Okruhy

ADAC GT4: QuickGabi Jílková přesvědčila i v dunách Zandvoortu

Dvacetišestiletá Gabriela Jílková v nizozemském Zandvoortu betonovala svou pozici „vývěsního štítku českého silničního sportu č. 1“. V sobotním závodě dovedla svůj Zakspeed Mercedes GT4 do cíle jako druhá, v neděli skončila za skutečně dobrodružných okolností pátá. Dvojití vítězství slavili Marschalkowski/Nouet v sesterském voze.

Sobota: Výsledek dle přání Zakspeedu

Ke třetímu podniku šampionátu ADAC GT 4 přicestovalo do Zandvoortu 21 posádek a kvalifikace pro sobotní závod se nejlépe vyvedla Španělovi Marcovi de Fulgenciovi na Mercedesu GT4 týmu Leipert. V setinových odstupech následovali Hofor BMW Itala Piany a Mercedes GT4 Poláka Marschalowskiho. První kvalifikaci dvojice Gabriela Jílková a Robert Haub převzal Američan a „tradičně“ nepřipravil sobě a své „české instruktorce“ nejlepší výchozí pozici. Na polemana ztrácel 1,4 sekundy, což znamenalo jen 11. startovní pozici. Za normálních okolností to znamená přinejlepším dojezd někde mezi 6.-8. místem – „Quick-Gabi“ se letos ovšem nenachází v „normální formě“…

První polovina hodinového závodu se dá stručně shrnout –poleman de Fulgencio relativně přesvědčivě držel špičku před Pianou, který s kolegou Schreyem zatím vyhrál všechny závody sezony 2021 a Marschalkowskim. Haub jako obyčejně nedokázal s nejrychlejšími držet krok a pouze zkoušel postoupit mezi top 10.

Do pohybu se pořadí dostalo až po povinných výměnách pilotů. Od de Fulgencia převzal Robin Falkenbach, od Piany Michael Schrey a od Marchalowskiho Francouz Theo Nouet, který již v pátečním volném tréninku zazářil senzačním časem. Jílková převzala druhý Zakspeed Mercedes jako osmá, relativně daleko za konkurenty a vrhla se na úkol, zajistit alespoň výše zmíněný optimální výsledek.

Nepřekvapilo, že to byl úplně vepředu Nouet, kdo brzy převzal vedení a po 34 kolech s náskokem 19 sekund zvítězil – výborný výkon ještě 19letého Francouze. O skutečnou „krasojízdu dne“ se ovšem zase jednou postarala Jílková! Jako před měsícem v Rakousku hned po vyjetí z boxů začala atakovat a „polykala“ soupeře za soupeřem. Na svůj postup kupředu měla jen půlhodinku, jezdila ale o tolik rychleji než soupeři, že se brzy začala rýsovat reálná možnost dojezdu mezi top 5. Popořadě deklasovala Springoba (Audi), O´Deye (Porsche), Rogalskiho (Audi) a dokonce sériového vítěze Schreye (BMW). Pár kol před cílem již byla čtvrtá – a její zdravá agresivita, kterou všechna ostatní děvčata na okruzích jaksi pozbývají, tím ještě zdaleka nebyla ukojena! Způsob jakým dotáhla a pokořila „hvězdu“ pole, bývalého pilota GT Masters a IndyCarů Andrease Wirtha (Aston Martin), byl naprosto přesvědčující. Svůj senzační výkon pak korunovala na posledních metrech závodu, když na cílové rovince dokonce stačila o 11 tisícin sekundy vyrvat druhé místo z rukou naprosto překvapeného a konsternovaného Falkenbacha!

„Quick Gabi“ se prostě sama postarala o toto dvojité vítězství Zakspeedu, přičemž dobrý přítel Haub její sportovní progres spíše brzdí. Je nabíledni, že kdyby měla rychlejšího co-pilota, tak by boj o zlaté poháry v ADAC GT4 vedl bezvýhradně přes ní. Je to ale právě Haub, kdo Jílkové „projekt GT4“ vůbec umožnil, takže není nač si stěžovat… Zbývá tedy jen doufat, což by bylo spravedlivé, ale motorsport bohužel spravedlivý není, že Gábina co nejrychleji dostane nabídku stáje GT3 – o logickém přijetí do jednoho z opěvovaných „dámských“ programů FIA ani nemluvě…

Zandvoort – výsledek sobotního závodu ADAC GT4

  1. Marschalkowski/Nouet, Zakspeed, Mercedes
  2. Haub/Jílková, Zakspeed, Mercedes
  3. de Fulgencio/Falkenbach, Leipert, Mercedes
  4. Reiter/Rogalski, Seyffarth, Audi
  5. Doerr/Wirth, Doerr, Aston Martin
  6. Tauscher/O ´Dey, KUS, Porsche

Neděle: Jílkovou přibrzdil jen požár

V nedělní kvalifikaci vyzvedl Theo Nouet, že by mu sedla přezdívka „Mr. Zandvoort“ a s náskokem 0,55 sekundy na Allied Porsche Dána Moellera-Madsena zajistil Zakspeedu pole position. Gábina Jílková v takovém porovnání potvrdila, že je přinejmenším „Miss Zandvoort“ a postavila se na třetí startovní pozici, což slibovalo z českého pohledu zajímavý závod.

Výborné nizozemské přestavení české jezdkyně pokračovalo hned při nedělním startu. Týmový kolega Nouet s přehledem proměnil pole position ve vedení v závodě, zatímco „Quick-Gabi“ pohotově vyřídila Madsena a postarala se o dvojité vedení Zakspeed Mercedesů.

Již ve druhém kole ale byl závod přerušen, neboť Audi R8 Poláka Rogalskiho začalo za jízdy hořet a doutnající vůz musel být po skluzu z dráhy uhašen. Zle ovšem bylo o minutku později i u Zakspeedu. Když Jílková zastavila na své startovní pozici, tak viděla, že i z jejího motoru šlehají plameny! I tento oheň byl rychle uhašen. Peter Zakowski osobně kontroloval, co všechno shořelo a poté řídil výměnu zuhelnatělých kondenzátorů. Těsně před restartem byla oprava hotová, Zakowski dal Gábině „thumbs-up“ a odvážná Češka znovu usedla do svého v pravém slova smyslu „horkého kokpitu“.

Samotný restart proběhl bez větších problémů, brzy ale bylo očividné, že vůz Jílkové již neoplývala plnou silou motoru. Právě ztratila dvě pozice, když v předposlední zatáčce havarovali tři soupeři a takt znovu začal tempo udávat safety car. Neutralizace trvala velmi dlouho, protože si nizozemští maršálové očividně vzpomněli na svou „tradici neschopnosti“, kterou zde jejich předchůdci za mnohem tragičtějších okolností pravidelně předváděli v 70. letech…

Závod již trval 34 minuty, za kterých se naostro jelo pouze tři kola!, když se znovu mohlo závodit naostro. Handicapovaná Jílková hned ztratila další místo, technika jejího AMG GT4 se poté ale „vzpamatovala“ a tak dokázala držet tempo vozů před sebou. Robertovi Haubovi předala vůz 17 minut před koncem závodu a Američan se na trať vrátil jako třetí za Marschalkowskim a Pianou. Ovšem jen těsně před Doerrovým Astonem, Fetzerovým Porsche a Sprigobovým Audi.

Deset minut před koncem musel Američan britský vůz před Tarzanovou zatáčkou pustit na třetí místo. Škoda, o několik sekund později totiž havaroval Wiskirchen a znovu se neutralizovalo. Finiš závodu měl trvat jen tři kola, za kterých Marchalkowski bravurně ubránil vítězství před Pianou a Haub ztratil další dvě místa.

Z pohledu 2. startovní pozice nebylo pro Jílkovou 5. místo v cíli na první pohled ničím zvláštním – za okolností hořícího vozu se ovšem znovu jednalo o další senzační úspěch. A „Quick Gabi“ při tom opět stála ve středu zájmu…

Zandvoort – výsledek nedělního závodu ADAC GT4

  1. Marschalkowski/Nouet, Zakspeed, Mercedes
  2. Piana/Schrey, Hofor, BMW
  3. Doerr/Wirth, Doerr, Aston Martin
  4. Springob/Southern T3, Audi
  5. Haub/Jílková, Zakspeed, Mercedes
  6. Tauscher/O´Dey, KUS, Porsche

Text: Roman Klemm, foto: Roman Klemm

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

70 − = 61

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.