Jako poslední tým šampionátu FIA Formule 3 oznámil česko-německý PHM Racing by Charouz svou jezdeckou sestavu, trojici jezdců: vedle Brazilce Roberta Farii a Poláka Piotra Wišnickiho pojede za stáj ze Žebráku Němka Sophie Flörschová.
O čem se dlouho rozmlouvalo, konečně našlo svého šťastného konce. Otec 22leté Mnichovačky a management Charouz Racing Systemu jednali o možné spolupráci již před několika lety. Pohledná Sophia by se letos mohla přinejmenším stát velkou mediální senzací jinak věcného a tristního paddocku F3. Kdo zažil zástupy u jejích autogramiád v rámci podniků DTM posledních dvou let, ten ví, co je míněno. I když tam Sophia minulý rok byla bez kokpitu, vyrovnal se jí na německy mluvícím trhu co do popularity pouze „Grossmeister“ René Rast.
„Jsem opravdu moc šťastná, že se mohu do F3 vrátit. Mým cílem vždy bylo se měřit s nejlepšími,“ hodnotí Sophia s mrknutím oka směrem podivných konstrukcí, jakými byla W-Series. „Od začátku mé kariéry pracuji s podporou lidí kolem mne, abych dostala šanci. Dobře, rozhodnutí padlo relativně pozdě a mám na návyk jen jeden test, ale do téhle sezony dám definitivně všechno.“
Bývalá hvězda F4 bude ovšem muset důvěru německého majitel stáje P. H. Mullera potvrdit výsledky. Za normálních okolností by Flörschová měla odevzdat lepší výsledky než Tatjana Calderonová v roce 2022, nebo Carmen Jorda o něco dříve. Z mediální stránky bude pod velkým tlakem, neboť je letos jedinou ženou zápolící na tak vysoké mezinárodní úrovni. Sophia ovšem umí s tlakem veřejnosti zacházet. Tomu se v minulých letech perfektně naučila a v Německu je jedním z nejpopulárnějších motoristických sportovců. Jak by ne, ve formuli 1 zbyl Němcům jen podivín Hülkenberg, zatímco co se do F2 nebo F3 nevypracoval žádný další krajan.
Za volantem má Flörschová při tom zkušenosti, kterým se asi nikdo jiný v poli F3 nevyrovná. Motokáry začala jezdit již v pěti letech a v patnácti poprvé zkusila auta v britském Ginetta Junior Cupu. Na ostrovech byla senzací, protože dokázala vyhrávat. Roku 2016 debutovala v německé F4 a okamžitě patřila mezi nejrychlejší.
Jistý zlom v její kariéře ovšem znamenal začátek sezony 2018. V plánu sice byl postup do F3, otec ovšem trval na tom, že má maturita prioritu a tak Sophia nastoupila do tak silného vozu až od poloviny sezony. Ročník skončil onou velmi dobře známou téměř katastrofou, která z mlaďoučké jezdkyně udělal světovou mediální hvězdu, když se v Macau chystala předjet Jehana Daruvalu, tak ji nepozorný Ind poslal ve velké rychlosti do krkolomného letu na tribunu. Sophia neuvěřitelnou nehodu přežila bez těžkých zranění.
Nejen ale tato nehoda se postarala o to, že se jí od té doby špičkové výsledky v monopostech jaksi vyhýbaly. Sezonu 2019 pokazila skutečnost, že se ME F3, do kterého se přihlásila, vůbec nekonalo a musela narychlo přestoupit do F-Regional, kde skončila celkově pouze sedmá, když mistrem se tehdy stal Frederik Vesti před Enzem Fittipaldim. Koncem roku při tom znovu nebojácně nastoupila v Macau.
Sezona 2020 znamenala její první útok na FIA F3. Spolupráce se španělským týmem Campos ovšem byla velkým zklamáním a Sophia nedojela ani pro bod. Ve stejném roce začalo i její působení na parketu sportovních prototypů v ELMS a se starty v Le Mans. Za dámský Richard Mille Racing dojela společně s Calderonovou a Visserovou po velmi silném výkonu v La Sarthe celkově 13. a 9. ve třídě LMP2. Ještě lépe si tam vedli o rok později, než je v noci vyřadila Sophinina nehoda s chybujícím soupeřem.
Ročník 2021 byl postupem do DTM, kde si Flörschová příliš nepolepšila. Experimentální Audi týmu Abt prostě na přední místa nestačil a s podobně beznadějným materiálem v roce 2022 již nastoupit nehodlala. Soustředila se tedy znovu na ELMS, tentokrát s týmem APR. Patřila mezi nejrychlejší v šampionátu a v Le Castelletu dojela společně s Nizozemcem Viscaalem druhá.
O kdo jsou oba chlapci v týmu PHM by Charouz F3?
Osmáctiletý Brazilec Roberto „Pippo“ Faria se na postup na mezinárodní scénu připravoval v britských národních šampionátech. Jak v sezoně 2021, tak i minulý rok skončil celkově pátý v národním šampionátu F3, což mu vyneslo status pilota Sauber Academy. Letos by se mohl stát jedním z pozitivních překvapení.
Od devatenáctiletého Piotra Wišnickiho se tohle čekat nedá. Jak v italské F4, tak i ve Formuli Regional v roce 2022 patřil jen do spodní třetiny startovního pole a postup do F3 pro něj přichází rozhodně příliš brzy.
Text: Roman Klemm (redakčně korigováno), foto: Roman Klemm