Lopraisově posádce zkomplikovaly prolog navigační přístroje
Kamion Praga V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu figuruje ve výsledcích kvalifikační rychlostní zkoušky Rally Dakar 2022 na jedenáctém místě. Výkon posádky Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Petr Pokora ovlivnily potíže s navigačními přístroji, které se projevily těsně před startem devatenáctikilometrového prologu.
Dakar 2022 zahájil na Nový rok více než osmisetkilometrový přejezd mezi Džiddou a Háilem, během kterého soutěžící zdolali také kvalifikační rychlostní zkoušku (19,51 km), jejíž trať byla vytyčena převážně v písku a nevelkých dunách. Výsledky krátkého prologu určily startovní pořadí do první dlouhé speciálky, která je na programu v neděli.
Kamiony – výsledky etapy 1A
1. Nikolajev 13:01, 2. Sotnikov -7, 3. Karginov (všichni Rus./Kamaz) -15, …8. Macík (ČR/Iveco) -41, 11. Loprais (ČR/Praga) -50, 13. Vrátný (ČR/Ford) -1:26, 30. Šoltys (ČR/Iveco) -6:18, 38. Tomeček (ČR/Tatra) -10:06.
Až po dojezdu do Háilu byl v podvečerních a večerních hodinách na programu oficiální startovní ceremoniál. V neděli 2. ledna pokračuje Dakar 2022 druhou částí první etapy, která odstartuje i skončí opět v Háilu.
Loprais po první etapě třetí, ale přišla penalizace
V první etapě Rally Dakar 2022 dokázala Praga V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu jako jediná rozdělit čtyřblok továrních Kamazů. Aleš Loprais dovezl svůj vůz do cíle na třetím místě, přestože ve druhé polovině speciálky musel neustále počítat s nepříjemností v podobě částečného výpadku brzd.
Nedělní okružní etapa kolem Háilu měřila 514 kilometrů, z nichž se 333 jelo v rámci rychlostní zkoušky. Úvodní dlouhá speciálka Dakaru 2022 byla velmi rozmanitá. Soutěžní posádky okusily techničtější i rychlejší pasáže na písčitém povrchu, šotolinu a horské cesty se spoustou kamení, které proměnilo některé úseky doslova v trialové pasáže. Především navigátorům ztěžovalo jejich práci množství chytáků, špatně viditelných stop nebo naopak velké množství cest vedoucích různými směry. Značnou opatrnost vyžadovaly na několika místech prudké sjezdy. Posádku Aleše Lopraise však žádná z nástrah nezaskočila.
V první polovině testu se Praga V4S DKR se startovním číslem 508 držela na mezičasech na čtvrté pozici. V závěru speciálky navíc těžila ze zaváhání dosud vedoucího Kamazu, když se do jedné z navigačních pastí tentokrát chytil i velmi zkušený ruský navigátora Andrej Mokjejev, což stálo posádku Andreje Karginova přibližně dvacet minut a pokles na pátou příčku v hodnocení etapy. Své si však za volantem užil také Loprais.
Navzdory potížím dorazili Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora do cíle jako třetí za Karginovovými týmovými kolegy Dmitrijem Sotnikovem a Eduardem Nikolajevem. Třetí místo s odstupem necelých deseti minut od vedoucího Sotnikova patří Lopraisově posádce také v průběžném hodnocení kategorie kamionů.
Bohužel posádce Aleše Lopraise zkazila náladu penalizace za neprojetí kontrolního bodu a tak v etapě i průběžném pořadí „spadl“ na páté místo.
Kamiony – výsledky 1. etapy
1. Sotnikov 4:06:22, 2. Nikolajev -31 s, 3. Šibalov -18:56, 4. Karginov (všichni Rus./Kamaz) -19:12, 5. Loprais (ČR/Praga) -24:58, … 7. Macík (ČR/Iveco) -35:56, … 21. Šoltys (ČR/Iveco) -2:26:19, … 32. Vrátný (ČR/Ford) -28:38:05.
V pondělí 3. ledna měl Dakar 2022 pokračovat první částí maratonské dvojetapy. Kvůli nedělní průtrži mračen, která vytopila místo plánovaného bivaku v Artavíje, však pořadatelé maraton zrušili, obě následující etapy se pojedou jako klasické a pondělní etapa bude přesměrována do Kajsumy. Posádky tak budou moci i zítra využít pomoci a zázemí svých týmů.
Rychlostní zkouška druhé etapy se však nijak nemění. Test měří 338 kilometrů, jeho trať je téměř ze dvou třetin vytyčena v písčitém terénu, z toho zhruba 90 kilometrů v dunách. Právě v tomto terénu mohou ostřílení matadoři hodně získat a odskočit méně zkušeným soupeřům.
Autor: Zdeněk Zelenka, redakčně doplněno, zdroj: InstaForex Loprais Team