Vezměte si své kalendáře a poznamenejte si! Velké bienále závodů do vrchu se bude konat v Česku – Šternberk 8. a 9. října 2016.
Po prvním ročníku, který hostil Eschdorf (11.–12.10.2014) ve Velkovévodství lucemburském, se FIA Hill Climb Masters stěhuje do východní Evropy, kde se uskuteční jeho druhý ročník. Východoevropané jsou nadšenci závodů do vrchu, tato motoristická disciplína zde dosahuje velké obliby již po mnoho let a jezdci dosáhli mnoho úspěchů v evropském šampionátu.
Privilegium hostit závod Masters bylo uděleno do malého města Šternberk, v jehož okolních kopcích se ozývá řev závodních motorů více než 110 let! „Úplně první motoristický podnik se zde konal v roce 1905“, vysvětlil starosta Šternberka Stanislav Orság. „A od té doby se v našem městě podařilo udržovat lásku k motorsportu, ať již na 2, 3 nebo 4 kolech. V současnosti Šternberk pořádá několik motoristických akcí, zejména závody a oslavy historických automobilů a motocyklů, ale hlavně závod mistrovství Evropy automobilů do vrchu. Závody do vrchu Ecce Homo jsou nedílnou součástí dědictví regionu a nabízí možnost předvést naše město na mezinárodní úrovni. Je proto hrdi, že můžeme letos hostit FIA Hill Climb Masters, který je v některých ohledech taková Hill Climb olympiáda.“
Vytvořením vrchařského klání „Masters“ poskytuje FIA možnost jak zviditelnit zvláštní a náročnou disciplínu, jakou závody do vrchu jsou. Masters jsou koncipovány tak, že se konají každé dva roky a jsou zároveň sportovní motoristickou slavností soutěžících v závodech do vrchu z FIA mistrovství Evropy, FIA International Cupu a různých národních šampionátů. Bude se soutěžit také v Nations Cupu – Poháru národů, kde každá země bude reprezentována čtyřmi jezdci, které nominuje (vybere) jejich ASN (národní sportovní autorita). V roce 2014, kdy se konal první ročník Masters, se nového typu soutěže zúčastnili závodníci z 19 různých zemí – tedy něco, co jsme nikdy předtím v této motoristické disciplíně neviděli!
Od roku 1981 je závod do vrchu Ecce Homo jedním z pilířů FIA mistrovství Evropy. „Naše normální délka tratě je 7,8 km, na Masters bude trať zkrácena na něco málo přes 3 km,“ vysvětlil předseda AMK Ecce Homo Vlastimil Malík. „To přidá této akci určitou dynamiku, ale je to konsenzus všech účastníků, protože někteří zahraniční účastníci nemají zájem o delší verzi závodní trati. Zkrácení trati na cca 3 km nám také umožní zajistit lepší televizní pokrytí celého závodu Masters. Start bude na obvyklém místě, v blízkosti centra města.“
Formát akce zůstane podobný jako byl v prvním ročníku, tedy včetně Nations Cupu, který navíc zvýrazní kvality a výkonnost jezdců v průběhu tří závodních jízd a v individuální klasifikaci se udělí zlaté, stříbrné a bronzové medaile. „Koncept byl přijat s velkým nadšením,“ vysvětluje Paul Gutjahr, prezident komise FIA Hill Climb. „Masters je událost sama o sobě, díky klíčovému úkolu přivést do jednoho závodního víkendu aktéry této vrchařské disciplíny, kteří se nemají obvykle možnost potkat na závodní trati. V roce 2014 se na start postavili Britové, Irové či Malťané a proto byla atmosféra zcela odlišná od jakékoliv jiného závodu do vrchu. Nations Cup vytváří zdravou konkurenci mezi týmy, také jezdci byli hrdí na to, že mohou pochodovat v sobotu večer při prezentaci závodníků, ale určitě všichni myslí na to, jak získat zlatou medaili následující den v ostrém závodě.“
V individuálních klasifikacích zvítězil Francouz Nicolas Schatz (kat. 3, Norma M20 FC V8-BMW), Švýcar Eric Berguerand (kat. 2, Lola B99-Cosworth) a Belgičan Yanick Bodson (kat. 1, Porsche 997 GT3 Cup). V Nations Cupu vztyčili trofej pro vítězný tým Italové, které reprezentovali Simone Faggioli, Omar Magliona, Christian Merli a Fausto Bormolini. Ukázali velkého týmového ducha v disciplíně, kde každý pilot jede sám proti času.
8.–9. října při FIA Hill Climb Masters bude ve Šternberku mnohem více vrchařské konkurence. Ve skutečnosti se začíná závodit již letos na jaře, jakmile začnou FIA a národní šampionáty závodů do vrchu 2016, protože lístek na Masters si musí každý jezdec vybojovat. Jezdci se musí v první řadě kvalifikovat prostřednictvím těchto soutěží a získat klasifikaci (TOP 12, TOP 5 nebo TOP 3) ve smyslu předpisů Masters. Velkého závěru sezony závodů do vrchu, kterým bude finálový závod Masters, se tak zúčastní jen ti nejlepší z nejlepších jezdců.
Zdroj: fia.com, foto: Milan Spurný