Na mosteckém autodromu zahájil již svou desátou sezónu nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Tradičního otevíracího dvojzávodu se zúčastnilo přes 130 závodníků a závodnic. Závodní týmy se do parkoviště závodních strojů na autodromu začaly sjíždět již v pátek, kdy bylo na okruhu volné ježdění a pro EDDA Cup technické i administrativní přejímky. Ty jsou vždy před prvním závodem sezóny náročnější, protože technický komisař seriálu musí prohlédnout všechna auta a administrativní přejímka je spojena s vystavováním a obnovováním licencí. Organizační tým a disciplinovaní jezdci však vše zvládli a přejímky skončily v plánovaný čas. Pár dopředu omluvených závodníků stihlo přejímky ještě v sobotu ráno před rozpravou a papírově bylo pro závod vše nachystané.
Sobotní závodní program zahájila ranní rozprava, kde se všichni dozvěděli program na celý den. Vzhledem k uspořádání autodromu je systém závodění trošku odlišný od průběhu závodu na přírodním kopci, většina účastníků EDDA Cupu, jsou však zkušení matadoři a organizace jim problémy nedělá, jen nováčkové jsou většinou mírně zděšeni, protože jim připadá, že ničemu nerozumí, protože zvyky, které mají buď z klasických kopců, nebo okruhů, tady neplatí. Ovšem během první tréninkové jízdy, nejpozději v druhém tréninku pochopí, že systém je vlastně jednoduchý a logický a díky startům podle skupin, tříd a startovních čísel každý může odhadnout, kdy má najet na start. Autodrom tak umožňuje nepřetržité závodění, kdy na sebe plynule navazují tréninkové a závodní jízdy, takže je možné v jednom dni stihnout i při vysokém počtu jezdců odjet dva závody. Tento průběh ale klade velké nároky, vedle organizátorů a jezdců a jejich týmů i na časoměřiče, kteří nemají svozové přestávky a všechny problémy musí řešit v ohni, když jim co dvacet sekund startuje jedno auto za druhým a to celý den. Vynucené přestávky, většinou vinou stávkující techniky k závodům nevyhnutelně patří, naštěstí jich v Mostě nebylo tolik, takže naplánovaný závodní program byl splněn ještě s časovou rezervou.
Ve stotřicetičlenném startovním poli vedle osvědčených hvězd EDDA Cupu se objevili i velmi zajímaví hosté. Slovenský reprezentant Peter Jureňa si zvykl svou závodní sezónu začínat v EDDA Cupu, pak si objede Evropu a skončí zase na EDDA Cupu na Živohošti. I čeští reprezentanti, rodina Jermanových – Sajlerových posílená o Tomáše Vavřince si přijela vyzkoušet formu před výjezdem za evropskou konkurencí a až na T. Vavřince, kterému se nelíbil chod motoru a nechtěl riskovat případnou větší škodu, si všichni odvezli z Mostu pohár, M. Jerman dokonce dva, takže ani zas tak moc nevadilo, že první vyhlašování z fyziologických důvodů nestihl. Neobvykle úspěšní byli tentokrát i závodníci z Německa. Rico Meusel představil hezkou Škodu 130 RS, s kterou si odvezl dva poháry, překvapil Dietmar Waltz, který v nabité třídě produkčních dvoulitrů jeden závod vyhrál, což se poprvé v EDDA Cupu povedlo i přešťastnému Antti Hoheiselovi v „národní“ třídě historických třináctistovek. Jinak hned od začátku sezóny úřadující mistři většinou potvrdili, že se svého postavení jen tak lehce nevzdají. Dvojitá vítězství Tomáše Kučery v nejsilnějších závodních speciálech, v speciálních a historických šestnáctistovkách Miroslava Černého a Josefa Srnského jr. jsou toho důkazem. Výkony ostatních jsou zase příslibem, že jubilejní desátá sezóna bude naplněna hodnotným sportem a napínavá až do konce.
text Jarda Malík Edda cup 2017, foto V.Fábera