Jako je letos novým zvykem, konají se za víkend tři závody FIA F2 a ne jinak tomu je v Monaku. Na tomto specifickém okruhu má ovšem nesportovní „otočené pořadí ve sprintech“ větší dopad na výsledky, než kde jinde. Číňan Guanyu Zhou bral po zpackané kvalifikaci „darovanou“ pole position velmi rád – a na trati, kde se de facto nedá předjíždět, ji bez větších problémů proměnil ve vítězství v pátečním sprintu. Z pohledu českého týmu Charouz Racing System se jen odehrálo to, co se v trénincích rýsovalo – jezdci Boba Vavříka dnes zůstali bez bodů.
Nejen věrní fandové motorismu si jistě kladou otázku, jakou sportovní hodnotu má kvalifikace, když pak prvních 10 musí startovat jen v opačném pořadí jejího výsledku? Zvláště na okruhu jakým je Monako, kde lze předjet jen soupeře, který je o nejméně 5 sekund pomalejší, to má „devastační“ dopad na sportovní výsledek. Dnešní sprint to smutně demonstroval a ne jinak tomu bude zítra.
Nejrychlejší muž čtvrtka, 17letý shooting star Theo Pourchaire z nedalekého Cannes, byl za svůj senzační výkon „odměněn“ 10. startovní pozicí, zatímco se na špičce startovního roštu slunili kolegové, které porazil – Guanyu Zhou a Felipe Drugovich, oba z týmu UNI Virtuosi. Čínský junior Renaultu Zhou je již příliš zkušený a otrlý na to, aby si takovou darovanou příležitost nechal ujít, takže po zhasnutí startovních světel vyrazil směrem St. Devote jako první, za ním se seřadili Christian Lundgaard (ART), Felipe Drugovich a obě překvapení kvalifikace Roy Nissany (DAMS) s Ralphem Boschungem (Campos). Pourchaire „udělal“ úvodem dvě místa a postoupil na 8. pozici, Charouzův David Beckman byl po prvním kole 13., druhý český vůz se Samaiou v kokpitu 20. Favorizovaný Rus Robert Shwartzman, jehož sezona 2021 zatím probíhá katastrofálním způsobem, neměl ani v Monte Carlu štěstí. Po skrumáži vrazil do zdi, ulomil si spoiler a musel vzdát.
V dalším průběhu závodu se jezdci za Zhouem sice přetahovali o rekordní kola, na předjetí ovšem není v úzkých uličkách mezi Rascasse a Mirabeau bez velké hrubky soupeře naděje a tak se pořadí dlouho neměnilo. Až do 13. kola. Ani tentokrát ale ne díky předjetí, neboť Lundgaardův motor se rozloučil v oblaku kouře a na 2. pozici postoupil Drugovich, což znamenalo dvojité vedení pro Uni Virtuosi, přičemž měl čínský lídr 3,1 sekundy náskoku na svého brazilského kolegu.
Rychlejší z obou vozů Charouz Racing Sytemu David Beckmann měl od této fáze body na dohled. Desátý Daruvala a jedenáctý Armstrong jezdili od poloviny závodu jen těsně před ním, ale co naplat.
Špička se právě chystala předjet o kolo zcela nedisponovaného Deleddu (Ital se včera vlastně nekvalifikoval, směl ale i tak startovat – další kritérium, které kvalifikaci uvádí v ad absurdum), když se o umělé zvýšení napětí po 26 kolech postaral další „výdobytek moderny“ – Safety Car. Brazilec Gianluca Petecof poničil svůj vůz o koupaliště a ostatní se na poslední dvě kola „srazili“ za vodícím vozidlem.

Pódium Sprint 1, FIA F2, GP Monaka 2021: Vítězí Guanyu Zhou (CHN), druhé místo Felipe Drugovich (BRA) a třetí Roy Nissany (ISR) (foto: Bryn Lennon Getty Images)
Znovu se startovalo až těsně před koncem a Zhou si nenechal již vítězství vzít. Ani za ním se toho již příliš nezměnilo. Izraelec Nissany směl poprvé v životě na stupínek vítězů F2 a i pro Ralpha Boschunga znamenala 4. pozice nejlepší výsledek jeho kariéry. Desátou pozici a tím i pole position do zítřejšího sprintu vyrval Armstrong na posledních metrech přeci jen Daruvalovi, Beckmann se Samaiou dojeli mimo body.
Výsledek pátečního sprintu FIA F2 v Monaku
- Guynyu Zhou, UNI-Virtuosi
- Felipe Drugovich, Uni Virtuosi
- Roy Nissany, DAMS
- Ralph Boschung, Campos
- Juri Vips, Hitech
- Daniel Ticktum, Carlin
- Theo Pourchaire, ART
- Oscar Piastri, Prema
- Liam Lawson, Hitech
- Jehan Daruvala, Carlin
… 12. David Beckmann, Charouz Racing System
… 17. Guilherme Samaia, Charouz Racing System
Text: Roman Klemm, foto: Lars Baron a Bryn Lennon