První sprint: Lorenzo Colombo vyhrál svůj první závod ve F3
Ital Lorenzo Colombo (ne, není příbuzným dřívějšího pilota F1 Alberta) zažil v sobotu dopoledne nedaleko Budapešti „ráj závodníka“, neboť dojel ve formuli 3 poprvé na bodech a současně také pro svůj první zlatý pohár. Také Charouz Racing System vykročil do maďarského víkendu výborně, když Logan Sargeant vybojoval body za 4. místo.
Mladší bratr pilota Ferrari F1 Charlese, Arthur Leclerc, letos sice vyhrál jeden ze sprintů F3 v Le Castelletu, v zásadě ale zůstal, především v porovnání s týmovým kolegou Haugerem, mnoho dlužen. V kvalifikaci na Hungaroringu ovšem ukázal jezdec Premy, že i on v daný den „umí“ a zajel v kvalifikaci před kolegou Dennisem Haugerem, Jackem Doohanem a překvapivě rychlým Davidem Schumacherem (oba Trident) nejrychlejší čas.
Pole position sobotního ranního závodu ovšem připadá dle „sportovních“ regulí FIA dvanáctému páteční kvalifikace – a tím byl Brit Jonny Edgar (Carlin), úřadující mistr německé F4. Za ním se ke startu připravili Ital Lorenzo Colombo (Campos), Japonec Iwasa (Hitech), krajan Caldwell (Prema) a tradičně nejrychlejší z trojice vozů Charouz Racing Systemu Logan Sargeant. Ostatní jezdci české stáje, Enzo Fittipaldi a Reshad de Gerus, směli vyrazit jen z pozic 17. a 27., což na komicky pomalém Hungaroringu neslibovalo body. Podobně na tom byl Roman Staněk, jediný český jezdec v poli, jehož Hitech Dallara stačila jen na 15. místo. Ještě hůře na tom byli oba „lokální matadoři“ – Maďar Laszlo Toth si dělil s Rumunem Filipem Ugranem svorně poslední startovní řadu.
Snad jen v Monaku je start důležitější než v Maďarsku – a ten vyšel pod zataženou oblohou nejlépe polemanovi. I když Edgar v první zatáčce svůj vůz lehce přebrzdil, byl schopen uhájit vedení před útočícím Colombem. Za nimi se seřadili Iwasa, Caldwell a Sargeant. Roman Staněk postoupil na 13. místo, Fittipaldi na 15. a de Gerus zůstal 27.
Zatáčkovitý charakter Hungaroringu poté sice nedovoloval předjetí, ale junior Red Bullu na špičce nebyl schopen svým soupeřům ujet a tak slibovala alespoň sekce na konci cílové rovinky s „požehnáním“ DRS napětí. V 8. z 22 kol byl Edgar „zralý“ a Colombo ho právě šikovně vybrzdil, když pro mladého Brita „spadlo slunce z oblohy“ ještě drastičtěji a kvůli problému s motorem zůstal stát úplně! 20letý Ital, který ve formuli 3 ještě nemá ani bodík, si poté počínal nejšikovněji a dokázal Iwasovi lehce ujet.
Šest kol před koncem bylo do průběhu závodu zasaženo „uměle a zvenčí“, když Frederik Vesti odstavil vůz kvůli defektu v záchytné zóně první zatáčky a to stačilo ředitelství závodu k tomu, aby na trať vyslalo Safety Car! O výsledku tedy měl rozhodnout sprint na závěrečná 4 kola. Colombo ve voze nedávno zesnulého Adriana Campose prokázal pevné nervy, udržel rivaly s přehledem za sebou, aby oslavil největší triumf své kariéry. I když poněkud pod stínem ivestigace po závodě kvůli možnému přestupku za neutralizace.
Za ním se pořadí příliš nezměnilo. Iwasa s Caldwellem dojeli pro místa na pódiu stejně tak spolehlivě, jako Charouzův Sargeant. Jediným kdo předvedl jakýsi progres kupředu byl Nor Hauger, jemuž nakonec patřily body za 6. místo. Jen těsně a tím poněkud nešťastně za body (11. a 12.) dojeli Roman Staněk a Enzo Fittipaldi – oba ale podali uspokojivý výkon, který slibuje možné umístění na bodech při druhém sobotním závodě, kdy vyrazí totiž z první startovní řady.
Výsledek 1. sobotního sprintu FIA F3 na Hungaroringu
Druhý sprint F3 na Hungaroringu: český motorsport ještě žije!
Český okruhový motoristický sport nemá v poslední dekádě právě na růžích ustláno. Ve formuli 3 na Hungaroringu bylo dnes večer pro jednou jinak, když Enzo Fittipaldi dojel Charouz Racing Systemu pro stříbrný pohár a Logan Sargeant pro další 2 body. Statečný Moravák Roman Staněk ubránil senzační 3. místo a slavil největší úspěch své kariéry. Závod vyhrál čistým stylem Matteo Nannini, synovec bývalého pilota F1 Alessandra.
Radost dopoledního vítěze Lorenza Colomba trvala bohužel jen něco před hodinku. Groteskní přeregulovanost motorsportu se totiž postarala o malý skandál. Komisaři seznali, že Ital nechal koncem neutralizace mezi sebou a Safety Carem více něž deset délek vozidla, což vedlo k 5sekundové penalizaci a jeho sestup na 7. místo hodnocení. Když vezmeme v potaz, jak bezdůvodná právě tato neutralizace vlastně byla a jak rozhodně „zamávala“ výsledkem, pak se motorsport skutečně nebezpečně přibližuje směšné frašce. Ale dobrá, Japonec Iwaza bral rád darované vítězství, Brit Caldwell druhé místo a Charouzův Seargant první umístění mezi top 3 sezony.
Charouz Racing System tedy dopoledne dosáhl silného výsledku a předpoklady k jeho zopakování byly večer skutečně vynikající, neboť 12. místo Enza Fittipladiho v prvním závodě totiž znamenalo pole position ve druhém a pro české fandy podvečer okořenila i skutečnost, že z druhé pozice směl startovat Roman Staněk (Hitech). Druhou startovní řadu tvořili Matteo Nannini (HWA) s Jackem Doohanem (Trident) a třetí David Schumacher (Trident) s Alexandrem Smoljarem (ART), zatímco Sargeant hodlal zvýšit své bodové konto z 10. startovní pozice.
Brazilský poleman Enzo, vnuk velkého Emersona Fittipaldiho, s ním i tým Charouz Racing System tedy doufali v perfektní odpich a poté v „husí pochod“ bez změn pořadí, jak ho Hungaroring „umožnil“ již nesčetněkrát. Za krásného počasí vyrazil v Miami žijící jezdec české stáje dobře, udržet za sebou agresivního Nanniniho ovšem dalo dost práce. Povedlo se a z prvního kola se Charouzův pilot vrátil ve vedení před Italem, Staňkem, Smoljarem, Doohanem a Schumacherem. Sargeant obhájil 10. místo, dobrý de Gerus postoupil na 18. pozici.
Synovec rockové hvězdy Gianny Nanniniho ale nepovolil a úvodem 4. kola Fittipaldiho předjel. Enzo, který pro letošek vlastně plánoval především účast v americké sérii IndyLights, měl poté problém udržet lídrovo tempo a musel se soustředit na obranu před dobře naladěným Romanem Staňkem, za kterým ovšem číhala další desítka vozů.
Pořadí bodovaných míst se začalo měnit až 7 kol před koncem. Schumacher předjel pátého Doohana, později pokořili Australana i Colombo, Novalak a Sargeant. Lídr šampionátu Hauger pak dvě kola před koncem předjel i Schumachera.
Matteo Nannini na špičce ovšem nezaváhal a s náskokem 2,5 sekundy na Fittipaldiho slavil velké vítězství. Také pro Charouz Racing System byl výsledek ohromným úspěchem. Mimo druhého Fittipaldiho dojel Antonínovi Charouzovi pro body i 9. Sargeant.

Pódium: P1 – Matteo Nannnini, P2 – Enzo Fittipaldi a P3 – Roman Staněk, FIA F3, sprint 2, Hungaroring 2021 (foto: Joe Portlock/Getty Images)
Ohromný kus práce odvedl na závěr 22 kol Roman Staněk. Rus Smoljar se na něj nepříjemně tlačil, pilot Hitechu si ale bez chyby dojel pro největší úspěch kariéry.
Výsledek 2. sobotního sprintu FIA F3 na Hungaroringu
Nedělní závod F3 odtrasuje v 10:45 hodin.
Text: Roman Klemm, foto: Bryn Lennon a Joe Portlock (Getty Images)