První červnový víkend Štemberk hostil pátý závod mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu. Na start se postavilo 184 borců z různých koutů Evropy a závod byl zařazen také do MČR v závodech do vrchu, ale jel se současně i jako slovenské a rakouské mistrovství. Závod ME vyhrál Christian Merli z Itálie a nás zajímalo, jak si vedli jezdci z české provenience. Miloš Beneš se kvůli změně předpisů letos evropského závodu neúčastnil, neboť by musel „předělávat“ svou závodní techniku.
Petr Trnka českým rekordmanem, Tereza Machová mezi ženami
Petr Trnka při závodu ve Šternberku dokázal překonat český traťový rekord a ten má nyní hodnotu 2:44,37. Mezi ženskými kolegyněmi ho napodobila i Tereza Machová s prototypem Norma M20 FC, která zajela nejlepší čas mezi závodnicemi na Ecce Homo v jeho historii. K tomu přidejme několik osobních vylepšených časů a diváci se měli i letos opravdu na co koukat. Žel, někteří cíl neviděli, anebo dojeli bez dveří, jako třeba Ivo Krampota s BMW M3.
Absolutním vítězem MČR v závodech do vrchu se stal Petr Trnka s vozem Norma M20 FC a s přehledem vyhrál kategorii 2 a E2-SC-3000. Vítězem E2-SS-3000 se pak stal druhý v absolutním pořadí Miloš Beneš s prototypem Osella FA30. Třetí místo v celkovém hodnocení obsadil Václav Janík s prototypem Norma M20 FC.
Kategorii 1 v MČR vyhrál David Komárek
Celkové čtvrté místo si odváží ze Šternberka David Komárek s jeho McLaren F1 EVO 2019 a také hodnotné vítězství v kategorii 1, když ve skupině 1 porazil nejen vozy z FIA EHCC, ale také druhého ve skupině 1 Švýcara Ronnie Bratschiho s Mitsubishi EVO VII RS, jezdícího s českou licencí v týmu AMK Ecce Homo.
Šestým místem absolutně a vítězstvím ve skupině 2 potěšil diváky Marek Rybníček se svým KTM X-Bow GTX. Druhý v této skupině dojel Martin Jerman s Lamborghini Huracánem GT3.
Ivo Krampota, kterému při jízdě uletěly dveře dojel třetí ve skupině 1 s BMW M3 E36. Skupinu 3 vyhrál Diethard Sternad z Rakouska s Hondou Civic a za ním druhý Michal Jindra s Porsche 997 GT3. Lubomír Loubal zvítězil se svým VW Golf IV ve skupině 4 a ve skupině 5 dominoval Lukáš Müller se Škodou Octavia Cup 2, když porazil Adama Králíka se Seatem Leon.
Kategorie 2 – Trnka, Beneš a Janík
Jak jsme zmiňovali výše, kategorii 2 s přehledem vyhrál držitel nového českého rekordu Petr Trnka, před Milošem Benešem a třetím Václavem Janíkem, tedy jezdci pilotující stroje s 3litrovými motory.
Sedmé místo absolutně čekalo v cíli na Zdeňka Chudobu s 2litrovým prototypem Norma F20, který zvítězil ve skupině E2-SC-2000 a kategorii 2 byl čtvrtý. Osmé místo absolutně vyzávodil Karl Berger s prototypem Osella PA21 JrB a byl nejrychlejší „čtrnáctistovkou“. Nejrychlejším formulovým pilotem se stal Josef Hlavinka s Glorií C8F a vítězství v E2-SS-1400 mu právem patřilo. Do top 10 v absolutním pořadí se ještě vešel David Dědek s prototypem Norma M20 FC a za Chudobou skončil druhý v E2-SC-2000.
Dvoulitrové formule vyhrál Ondřej Chytil s Martini F2, ty třílitrové patřili Jiřímu Svobodovi s Lolou B03/51, který pak skončil druhý za Milošem Benešem v E2-SS-3000.
Ne všichni spatřili cíl…
Cíl závodu nakonec nevidělo více vozů, mezi nimi i Petr Vítek s Osellou, Martin Vondrák s Tatuusem a s dalším prototypem Tattus i Slovenka Anna Ambruz.
Mistrovství republiky v absolutním pořadí po Ecce Homo ve Šternberku vede Miloš Beneš, před Václavem Janíkem a Petrem Vítkem.
Historiky ve Štemberku vyhrál Jaroslav Prášek
Mezi historiky zvítězil absolutně Jaroslav Prášek s krásným Chevronem B42, před Jiřímu Hedou s Lolou 598 a bronz bral Miloš Zmeškal s Raltem 032.
Česká trofej pro Darka Čepičku
Česká trofej závodů automobilů do vrchu měla za vítěze Darka Čepičku s Mitsubishi Lancer EVO X, před Lukášem Kellerem na Mitsubishi Lander EVO IX a dalším Mitsubishi Lukáše Štelcla. Čtvrtým místem absolutně potěšil na Škodě Favorit 136L jedoucí Václav Dobeš. Nejlepší ženou české trofeje se stala Olivie Prouzová na Suzuki Swift GTi.
Tak a došli jsme na konec. Závod pořadatelé zvládli i tentokrát na jedničku, takže se můžeme nyní jen těšit na další Ecce Homo ve Šternberku v roce 2024.
Autor: Vláďa Rožánek, redakčně doplněno, foto: Jan Škoda