V uplynulém roce jedovnický rybník Olšovec uzavíral sezonu motorových člunů, když hostil finálové kolo mistrovství světa ve vodním motorismu. V sezoně 2021 by tomu mělo být naopak, tzn. Klub vodních sportů Jedovnice bude zahajovat šampionát motorových člunů o víkendu 7. a 10. května.
Závod motorových člunů v Jedovnicích přitom patří historicky mezi nejstarší závody u nás, ale také v Evropě. Fanoušci a diváci této atraktivní motoristické disciplíny by letos měli vidět 3 kategorie jedoucí o body do seriálu mistrovství světa – kluzáky F125 a F250 a katamarany „královské třídy“ F500.
Letos diváci ale neuvidí kategorii F350, ve které vloni David Loukotka, reprezentant brněnského týmu Delfín, dokázal vybojovat v italské Vivoroně, v závodě pod názvem Waterfestival Viverone 2020, senzační titul mistra světa UIM F350.

Vicemistr 2020 UIM F250 – #98 LOUKOTKA David (CZE), 3. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)
Kategorie kluzáků F125 a F250 (proprider) mají objem motoru 125 a 250 ccm, jako palivo se používá metylalkohol. V kluzáku pilot leží na břiše, jednou rukou drží volant a druhou ovládá plyn. Maximální rychlost strojů F250 se pohybuje okolo 170 km/h při otáčkách 2válcových motorů 13 700 ot./min. A protože jde o kluzáky, při zatáčení kolem bójí budou klouzat, takže je u nich nutný větší poloměr při průjezdu zatáčkou.
V „královské třídě“ F500 jde o katamarany, kde objem 4válcového motoru je 500 ccm a také zde se používá metylalkohol jako palivo. Motory mají otáčky 13 900 ot./min a udělují člunům rychlost atakující již 190 km/h. V tomto závodním člunu je pilot již připoután jako v soutěžním automobilu 6bodovými bezpečnostními pásy a kokpit jezdce je uzavřen. Specifickou vlastností katamaranů je jejich manévrovací schopnost, díky které je závodní člun schopen zatáčet „jakoby jel po kolejích“.
A právě v této královské třídě F500 letos poprvé uvidíme Davida Loukotku, který po loňské veleúspěšné sezoně, korunované titulem šampiona UIM F350 a vicemistra UIM F250, přestoupil do nejrychlejší prestižní kategorie. Ale pro Davida to bude jistojistě seznamovací sezona, neboť katamaran se pilotuje zcela jinak než proprider, s kterým doposud jezdil.
HydroGP – kalendář 2021, mistrovství světa a Evropy motorových člunů
Datum | Podnik | Kategorie |
---|---|---|
7.–9. 5. | Jedovnice (CZE) | WC125/250/500 |
11.–13. 6. | Boretto (ITA) | WC125/250/500 |
26.–27. 6. | Chodzies (PL) | EC250/500* |
23.–25. 7. | Mora (SWE) | WC125/250/500 |
27.–29. 8. | Ternopil (UKR) | WC125/250/500 |
17.–19. 9. | Cremonia (ITA) | WC500 a EC350* |
24.–25. 9. | Bad Saarow (GER) | WC350 |
25.–26. 9. | Rogozno (PL) | EC125* |
Pozn.: * závod mistrovství Evropy
Pozn.: Kalendáře závodních víkendů jsou informativní, vše záleží na epidemiologických podmínkách, tzn. pokud se nic zásadního nezmění s případným šířením nemoci covid-19.
Text: Milan Spurný, foto: Milan Spurný, zdroj: jedovniceracing.cz, www.uim.sport