#98 LOUKOTKA David (CZE), 1. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (Milan Spurný)

#98 LOUKOTKA David (CZE), 1. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (Milan Spurný)

Sport

HydroGP: Jedovnice odstartují šampionát motorových člunů v květnu

V uplynulém roce jedovnický rybník Olšovec uzavíral sezonu motorových člunů, když hostil finálové kolo mistrovství světa ve vodním motorismu. V sezoně 2021 by tomu mělo být naopak, tzn. Klub vodních sportů Jedovnice bude zahajovat šampionát motorových člunů o víkendu 7. a 10. května.

Závod motorových člunů v Jedovnicích přitom patří historicky mezi nejstarší závody u nás, ale také v Evropě. Fanoušci a diváci této atraktivní motoristické disciplíny by letos měli vidět 3 kategorie jedoucí o body do seriálu mistrovství světa – kluzáky F125 a F250 a katamarany „královské třídy“ F500.

Letos diváci ale neuvidí kategorii F350, ve které vloni David Loukotka, reprezentant brněnského týmu Delfín, dokázal vybojovat v italské Vivoroně, v závodě pod názvem Waterfestival Viverone 2020, senzační titul mistra světa UIM F350.

LOUKOTKA David

Vicemistr 2020 UIM F250 – #98 LOUKOTKA David (CZE), 3. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)

Kategorie kluzáků F125 a F250 (proprider) mají objem motoru 125 a 250 ccm, jako palivo se používá metylalkohol. V kluzáku pilot leží na břiše, jednou rukou drží volant a druhou ovládá plyn. Maximální rychlost strojů F250 se pohybuje okolo 170 km/h při otáčkách 2válcových motorů 13 700 ot./min. A protože jde o kluzáky, při zatáčení kolem bójí budou klouzat, takže je u nich nutný větší poloměr při průjezdu zatáčkou.

V „královské třídě“ F500 jde o katamarany, kde objem 4válcového motoru je 500 ccm a také zde se používá metylalkohol jako palivo. Motory mají otáčky 13 900 ot./min a udělují člunům rychlost atakující již 190 km/h. V tomto závodním člunu je pilot již připoután jako v soutěžním automobilu 6bodovými bezpečnostními pásy a kokpit jezdce je uzavřen. Specifickou vlastností katamaranů je jejich manévrovací schopnost, díky které je závodní člun schopen zatáčet „jakoby jel po kolejích“.

A právě v této královské třídě F500 letos poprvé uvidíme Davida Loukotku, který po loňské veleúspěšné sezoně, korunované titulem šampiona UIM F350 a vicemistra UIM F250, přestoupil do nejrychlejší prestižní kategorie. Ale pro Davida to bude jistojistě seznamovací sezona, neboť katamaran se pilotuje zcela jinak než proprider, s kterým doposud jezdil.

HydroGP – kalendář 2021, mistrovství světa a Evropy motorových člunů

Datum Podnik Kategorie
7.–9. 5.  Jedovnice (CZE) WC125/250/500
11.–13. 6. Boretto (ITA) WC125/250/500
26.–27. 6. Chodzies (PL) EC250/500*
23.–25. 7. Mora (SWE) WC125/250/500
27.–29. 8. Ternopil (UKR) WC125/250/500
17.–19. 9. Cremonia (ITA) WC500 a EC350*
24.–25. 9. Bad Saarow (GER) WC350
25.–26. 9. Rogozno (PL) EC125*

Pozn.: * závod mistrovství Evropy

Pozn.: Kalendáře závodních víkendů jsou informativní, vše záleží na epidemiologických podmínkách, tzn. pokud se nic zásadního nezmění s případným šířením nemoci covid-19.


Text: Milan Spurný, foto: Milan Spurný, zdroj: jedovniceracing.cz, www.uim.sport

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

+ 23 = 27

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.