Letošní „koranavirová“ sezona vodního motorsportu byla krátká, přesto pro českého reprezentanta Davida Loukotku byla jednou z jeho nejúspěšnějších. Z italského závodu Waterfestival Viverone 2020, který se konal poslední zářijový víkend, si přivezl senzační titul mistra světa třídy UIM F350, na který si brousili zuby domácí piloti, zejména Ital Claudio Fanzini. Protrhl tak dlouholetou nadvládu italských týmů.
Navíc, první říjnový víkend na „domácí vodě“ v Jedovnicích, veleúspěšnou sezonu ukončil jako vicemistr UIM F250, když nestačil pouze na Itala Andrea Ongariho. Toto byl také poslední Davidův závod mezi kluzáky – propridery.
Po dvou titulech mistra Evropy ze sezon 2016 a 2017 si letos David Loukoutka vybojoval ve třídě UIM F350 vysněný titul mistra světa a navíc je i vicemistrem třídy UIM F250, což jsou nejlepší výsledky Davida s kategorii kluzáků, kterou opouští.
David Loukotka, letošní mistr a vicemistr světa ve vodním motorsportu, našemu e-zinu iRacingNews.cz poskytl exkluzivní rozhovor.
Red.: Davide, předně ještě jednou přeji za redakci iRacingNews.cz k letošnímu senzačnímu titulu, ale již k otázkám. V Jedovnicích jsi naznačoval, že opouštíš kluzáky a tvou oblíbenou třídu F350, takže loď máš již prodanou? Je doma již katamaran F500, případně v jaké je to fázi?
DL: Děkuji, ano je to tak. Od sezóny 2021 jdeme jezdit kategorii F500. Momentálně jsme ve fázi, že dílna je úplně prázdná. Vše co jsme měli už má nového majitele z Finska a pomalu začínáme chystat věci nové. V podstatě vše – od vleku na loď až po vrtule ke katamaranu – musíme pořídit. Je to hodně práce, ale to jsme věděli a věříme, že to do jara zvládneme.

Mistr světa třídy F350 #98 LOUKOTKA David (CZE), měřený trénink F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)
Red.: Ve třídě F350 i F250 si jezdil italské motory GRM, které letos získaly tituly ve všech třídách F125, F250, F350 a F500, takže předpokládám, že budeš se značkou GRM pokračovat i v královské třídě F500? Jaké to má pro tebe výhody?
DL: Letošní závodní rok byl víc než zvláštní, díky tomu co se tu o kolo nás děje. Proto byly pro naše kategorie pouze dva závodní víkendy. Všechny seriály se změnili na jednokolové závody a je pravda, že značka GRM vyhrála všechny tituly mistra světa. Motory GRM používáme pár let a budeme v tom určitě pokračovat i ve třídě F500. Lidé o kolo značky GRM tvrdí, že je to „GRM family“. Jako příklad uvedu – den před závodem ve Viverone jsme byli testovat, během toho dne v dílně a u vody nám pomáhalo plno lidi z jiných týmů a i samotní jezdci (soupeři).

Úpravy na člunu #98 LOUKOTKA David (CZE), měřený trénink F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)
Red.: Bude to pravděpodobně pro tebe velká změna, ale co očekáváš od nastávající sezony s novou technikou?
DL: Změna to je pro nás všechny v týmu. Musíme poznat novou techniku, hlavně jak má být co nastavené. Určitě se nevyhneme chybám, ale to k tomu novému hold patří. Já za sebe se musím naučit hlavně řídit katamarán, cítit co to potřebuje a časem najít rychlost. Je to jako by jste z MotoGP přešli do F1 – je to stejná trať, ale úplně jiný sport. Nastávající sezona, spíš dvě, budou čistě o učení bez nějakého tlaku na výsledek. Vše se bude také odvíjet od toho, jak to bude s financemi. F500 je dvakrát tak nákladná kategorie než jsme dosud jezdili, takže i finance budou hrát velkou roli v našich cílech. Samozřejmě jsme závodní tým a nechceme jezdit na závody jen se účastnit. Chceme se časem propracovat do užší světové špičky.

#98 LOUKOTKA David (CZE), 1. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (Milan Spurný)
Red.: V kluzáku jsi ležel hlavou dopředu, ale v katamaránu se sedí a budeš připoutaný. Popiš rozdíl v řízení obou typů lodí. Existují na trénink řízení a ovládání katamaránu nějaké počítačové simulátory, např. jaké mají automobily na okruzích?
DL: Moje první jízda v katamaránu bude až na jaře, takže vše mam zatím „zvládnuté“ jen teoreticky. V kluzáku v leže při jízdě cítíte kompletně celou loď a za ty roky jsem i bez telemetrie dokázal odhadnout rychlost podle toho, jak loď letěla nad vodou. Věděl jsem, do jak velkých vln si můžu dovolit vletět ve velké rychlosti v zatáčkách, jak si najet, abych podjel soupeře. Teď jsem opět na úplném začátku a nevím vlastně nic. V katamaránu máte navíc lift na odkos a příkos motoru. Tím ovlivňujete zvednutí předku lodě při jízdě. Je tam úplně jiný styl jízdy, v jiný moment se ubírá plyn před zatáčkou. Je to prostě něco zcela jiného a budu se to muset vše naučit a cítit. Myslím, že žádný věrohodný počítačový simulátor na trénování pro lodě není, takže máme smůlu a jinde než na vodě se to nenaučíme.

#98 LOUKOTKA David (CZE), 2. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)
Red.: Doslova královsky jsi se letos rozloučil titulem se třídou F350, ze které máš i dva evropské tituly. Máš tedy v této třídě již velké zkušenosti, není škoda tuto třídu opouštět?
DL: Škoda to je z pohledu toho, že jízda a závody s propriderem (kluzákem) mě strašně moc bavila. Ten pocit rychlosti, adrenalinu je nezkutečnej. Cítíte jak v podstatě letíte nad vodou hlavou do předu, 20 cm na vodou a rychlostí 175 km/h. Já říkám, že vše má svůj čas a ten teď nastal. Doslova jednou už jsme téměř jednou nohou v F500 před osmi lety byli, ale to nebyl ten okamžik, kdy to mělo nastat. Kdyby ta změna proběhla, nebyli by evropské a ani světový titul. A to by byla škoda.

#98 LOUKOTKA David (CZE), 3. závodní jízda F250, UIM – mistrovství světa člunů Jedovnice 2020 (foto: Milan Spurný)
Red.: Také v královské nejsilnější třídě formule F500 pojedeš za tým Delfín Brno?
DL: Nic se nemění, pokračujeme dál ve stejném složení týmu a i pod hlavičkou Delfín Brno.
Děkuji Davidovi za vstřícný přístup k rozhovoru a budu se těšit na další setkání s ním a již novým katamaránem královské třídy F500. Samozřejmě přeji za celou redakci, ať se vše vydaří s přechodem do nové kategorie a hlavně, ať slouží i zdraví, kterého letos hodně trápilo.
Připravil: Milan Spurný, foto: Milan Spurný