Letošní jubilejní XL. ročník MANN-FILTER Zámecký vrch se konal jako mezinárodní závod automobilů do vrchu seriálu Maverick Hill Climb Czech (MHCC). Po letech se zde tedy nejelo o body do republikového šampionátu vrchařů (MČR), ale ani to nebránilo tomu, aby se na start postavil rekordní počet účastníků.
Stejně jako vloni, tak i letos díky opatřením proti šíření nemoci covid-19 se závod nekonal v tradičním květnovém termínu, ale až o druhém prázdninovém víkendu. Tato termínová změna ale evidentně neodradila fanoušky této sprinterské motoristické disciplíny proti chronometru, kterých se na kopec stoupající kolem zámku v Náměšti n. Oslavou sešlo tradičně velké množství a vytvořili i báječnou atmosféru, kterou mohou okruhoví závodníci jen tiše závidět.
Na start Zámeckého vrchu se postavilo přes sto čtyřicet závodníků z Česka, Německa, Rakouska a Slovenska, přičemž mezi nimi bylo skoro třicet vozů historických, takže si mohli návštěvníci „starších ročníků“ i zavzpomínat na vozy svého mládí. A protože celému víkendu přálo i počasí, mohli jezdci nechat mokré pneumatiky v servisních vozech.

Malý fanoušek a pneumatiky, závodní jízda 2, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Tuul Spurná)
V absolutním pořadí měly po oba víkendové závodní dny stupně vítězů stejné obsazení: první byl Jiří Špalek (Norma M20F Evo), druhý David Komárek (Mc F1 Evo) a bronzový byl Rakušan Andreas Stollnberger s dvoulitrovou formulí (Dallara 302). Nejrychlejší časem víkendu byla Špalkova nedělním prvním závodní jízda, při které se časomíra zastavila na hodnotě 0:56,64 sekundy. Pouze tito tři piloti dokázali jet po oba dny své závodní jízdy pod hranici jedné minuty, ale i tak hodně zaostávali za traťovým rekordem z loňského roku, který zde „nastavil“ časem 0:51,92 Sébastien Petit (Nova NP01-4 Engine Honda turbo) z Francie. Ale i čas 0:53,28, předchozího rekordu z roku 2018 od Miloše Beneše (Osella FA30), byl pro letošní nejrychlejší jezdce z říše snů…

#72 ŠPALEK Jiří, KRTZ motorsport, E2/SC+2000, Nonna M20F Evo, trénink 2, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Milan Spurný)

#7 KOMÁREK David, KRTZ motorsport, E1-3000/2WD, Me F1 EVO, závodní jízda 1, MZAV Maverick Hill Climb Czech (foto: Milan Spurný)

#35 STOLLNBERGER Andreas, Team Terschl Austria, E2/SS-2000, Dallara 302, závodní jízda 1, svoz, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Milan Spurný)
Historické vozy, aneb souboj formule s rallyovými audi monstry
Mezi historickými vozy bojovaly o stupně vítězů po oba dny legendární rallyové audi, monstra bývalé skupiny B, s 2litrovou formulí Ralt 032.
Sobota patřila Petru Žáčkovi (Audi Sport Quattro S1), který porazil v součtu časů o 4,31 sekundy Jiřího Figla (Audi Sport Quattro S1E2) a třetímu Milošovi Zmeškalovi (Ralt 032) naložil již „děsivých“ 10,38 sekund.

#421 FIGL Jiří, Speedy-motorsport, HA 1+2000, Audi Sport Quattro S1E2, závodní jízda 1, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Milan Spurný)
V nedělní odvetě rallyové audiny nepatrně zaostaly a „přenechaly“ první místo Zmeškalovi, který vyhrál o 0,91 sekundy před Figlem a třetí Žáček zaostal za vítězem o 2,2 sekundy.

#94 ZMEŠKAL Miloš, Zmeškal Motorsport, HA2, Ralt 032, trénink 2, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Tuul Spurná)
Za mě, ale jistě i pro pamětníky automobilových soutěží, se na ty quattrové audiny prostě krásně koukalo a pěkně jim to i jelo. Hold nostalgie je prevít…
Ženy na trati, to je Lady Trophy
Pro účastníky něžného pohlaví se tradičně vyhlašuje samostatně tzv. Lady Trophy. Nejrychlejší závodnicí byla v sobotu Kristýna Fillová (Mitsubishi HULK 9) před druhou Češkou Terezou Machovou (Norma M20F), která premiérově „vodila“ dvoulitrovou placku. Na Rakušanku Sigrid Ferstlovou (Formule Tatuus Master) zbyla bronzová příčka.

#68 MACHOVÁ Tereza E, RTM-Motorsport, E2/SC-2000, Nonna M20 F, trénink 2, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Milan Spurný)
V neděli si Tereza Machová evidentně již přivykla novému speciálu a zrychlila, celkově byla již třináctá, což byl nejlepší výsledek víkendu mezi ženami. Fillová se musela spokojit tentokráte s druhým místem a třetí byla opět Ferstlová.

#20 FERSTL Sigrid E, SKI Modřice / Mad Racing Power, E2/SS-2000, F – Tatuus Master, závodní jízda 2, MZAV Maverick Hill Climb Czech, Náměšť n. Oslavou (foto: Milan Spurný)
Autor: Milan Spurný, foto: Tuul a Milan Spurný