Šampionátu European Le Mans Series jistě neuškodí, že se vítězem prvního závodu sezony v Barceloně stala hvězda podniku – Robert Kubica. K jasnému vítězství dopomohli populárnímu Polákovi Švýcar Louis Deletraz a Číňan Yifei Ye. Podnik byl z každého pohledu velkým úspěchem a ohromné startovní pole se postaralo o dostatek akcí na trati.
Pokud existují třídy motorsportu, kterým ani zákazy plynoucí z aktuální politické situace neuškodily, tak mezi ně jistě patří European Le Mans Serie – ELMS. Jakási „formule 2“ světového vytrvalostního sportu prototypů a vozů GT právě úplynulý víkend v Barceloně vystartovala do sezony 2021 a pohled na přeplněné pole účastníků zvěstoval, že se ve světě kolem „snad nic neděje“. Třída LMP2 přilákala do Španělska 17 vozů, LMP3 16 a k tomu 8 posádek Grand Tourisme. Na primitivním Tilkedromu u Montmela se tedy při nedělní 4hodinovce mělo tlačit 41 automobilů, což slibovalo pěknou podívanou plnou strkanic.
O strkanice jistě neměli zájem v týmu G-Drive. Aurus Gibson této „ropnými rubly“ financované stáje kvalifikoval někdejší šampion F2 Nyck de Vries na pole position. Jen o desetinku sekundy pomalejší byla „benzinovými zlotymi“ sponzorovaná WRT Oreca Gibson dalšího odchovance F2, který musel pohřbít své naděje na kokpit F1, Louise Deletraze. Třetí čas zajel bývalý jezdec F1 Will Stevens na Orece Gibson týmu někdejšího vítěze GP Monaka Oliviera Panise. Nejlepšího času třídy LMP3 dosáhl zkušený Duncan Tappy na Ligieru Nissan týmu United Autosports, nejrychlejší mezi vozy GT byl Proton Porsche 911 RSR v rukou bývalého jezdce F1 „Jimmiho“ Bruniho.
Výborný Roman Rusinov, kterého ho později měli střídat de Vries a Ital Colapinto, se na startu z pole position nenechal znervóznit čtyřicítkou nedočkavých konkurentů za zády a s přehledem si při letmém startu udržel vedení. Deletraz, na něhož v boxech čekali „hvězdný“ Polák Robert Kubica s Číňanem Yifeiem Yem, dokončil úvodní kolo jako druhý před Stevensem (co-piloti Francouzi Canal s Aubrym) a Hansonovou United Autosport Orecou Gibson. Méně štěstí měl Jamin, jehož Oreca se stala obětí šťouchance v první šikaně a skončila ve štěrku. Úvodní fáze závodu byla plná malých „šarvátek“ a lehkých nehod.
Po 20 minutách se poprvé a vlastně i naposledy změnilo i pořadí na špičce. Deletraz již nehodlal sledovat zezadu Rusinova a tak převzal vedení.
I po dvou hodinách, tedy v polovině závodu, si na stále ještě přeplněné trati nejlépe vedla trojice Deletraz – Kubica – Ye, která držela vedení před United Autosports Orecou Hansona, Aberdeina a Gambleho. Třetí byli Stevens, Canal a Aubry před rozjetými Binderem, Gommendym a Rojasem na Duqueine Orece, která ze 12. místa na startu udělala největší skok kupředu.
V belgickém týmu WRT i po zbytek závodu vše klapalo jako hodinky a když superstar podniku Robert Kubica vůz převzal na závěrečný 45minutový stint, byl pořád ještě s náskokem 30 sekund v čele před Stevensem, zatímco se o třetí pozici přetahovali Aberdein (United Autosports) s Piletem (Idec Sport).
Zkušený Polák dovezl svůj červeno-bílý vůz bez úhony do cíle. Bylo to zasloužené vítězství pro vítěze GP Kanady F1, pro Charouzova bývalého jezdce F2 ze Švýcarska a pro úřadujícího šampiona španělské F3 z Číny, jehož manažerem není nikdo jiný, než otec Neela Janiho, někdejšího vítěze 24h Le Mans. Na stupních vítězů je doplnili druzí Aubry, Canal a Stevens, když třetí dojeli Aberdeinem, Hansonem a Gamblem. Na vítěze kvalifikace, posádku de Vreise, zbylo po penalizaci Rusinova jen čtvrté místo.
Nejrychlejší z vozů LMP3 byl tým Cool Ligier Nissan s posádkou Kruetten, Bell a Moulini, ve třídě GT se překvapivě prosadili Italové Cressoni a Mastronardi se Španělem Molinou na Ferrari 488 GTE Evo týmu Iron Lynx.
Šampionát pokračuje za měsíc na Red Bull Ringu – za normálních okolností by tedy i na české fandy čekalo nedaleko jakési „malé Le Mans“ ve Štýrsku.
Výsledky ELMS – 4H v Barceloně
- Kubica/Deletraz/Ye, Team WRT, Oreca 07 – Gibson
- Aubry/Canal/Stevens, Panis Racing, Oreca 07 – Gibson
- Aberdein/Hanson/Gamble, United Autosports, Oreca 07 – Gibson
- Colapinto/Rusinov/de Vries, G-Drive Racing, Aurus 01 –Gibson
- Heriau/Lehaye/Lahaye, Ultimate, Oreca 07 – Gibson
- Rojas/Binder/Gommendy, Duqueine Team, Oreca 07 – Gibson
Text a foto: Roman Klemm