Poslední dubnový víkend zavítal seriál Mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu do rakouského Rechbergu, kde se konal druhý závod letošního ročníku. Závod s oficiálním názvem „48. Internationales Rechbergrennen Hill Climb Grand Prix of Austria 2019“ přinesl napínavý souboj dvou nejrychlejších závodníků posledních let Christiana Merliho a Simone Faggiolliho. Úřadující mistr Evropy Christian Merli byl nejrychlejší ve všech pěti jízdách, v sobotu ve třech tréninkových a v nedělí v obou závodních. A navíc v první jízdě zajel rekord tratě časem 1:50,876 min. Překonal tak svůj vlastní rekord z roku 2017 (1:52,913 min). Simone skončil celkově druhý s odstupem necelých čtyř sekund (+3,814 s). Po dvou závodech je skóre v absolutním pořadí 2 : 0 pro Merliho.
Oproti prvnímu závodu ve Francii, se tábor českých jezdců podstatně rozrostl. Do Rechbergu zamířili Gábina a Filip Sajlerovi oba s Mitsubishi, David Dědek s Alfou Romeo, František Ančik s BMW, Vieroslav Cvček s Š-Fábií, Jiřím Osmera s VW Scirocco, Michal Kretz s Fordem Fokusem, Jiří Theimers Peugeotem, Marek Rybníček s Mc F 1 EVO, Dan Michl s Lotusem Elise, Pavel Kotek s BMW, Michal Novicky s Ligierem, Petr Vítek s Osellou, Dušan Navrátil s Normou a Martin Vondrák s formulí Tatuus. Původně ještě měli startovat Jaroslav Malý a Martin Jerman. Jak víme, Martin ve Francii nedojel a oprava motoru se do závodu v Rakousku nestihla. Jak jsem se v depu dozvěděl, dcera Gábina s manželem Filipem se původně do Rechberku přihlásili jen kvůli Martinovi, ale ten však nemohl přijet. Aby nebylo schválnostem konec, při přejímce obou vozů technici zjistili nesrovnalosti v homologaci sedaček, a tak tým musel narychlo pro oba jezdce sehnat nové sedačky. To nebylo ještě vše. Kvůli problémům s motorem v sobotu Gábina nakonec neodjela ani jednu tréninkovou jízdu, ale i přesto ji organizátoři umožnili startovat v neděli. A úspěšně. Gábina byla ve skupině „N“ třetí a Filip byl ještě o stupínek lepší. Z dalších byli úspěšní Lukáš Vojáček, který vyhrál ve skupině „A“, a Marek Rybníček vyhrál skupinu E2-SH (siluety). V této skupině Češi na stupně vítězů nepustili nikoho dalšího. Druhý skončil Vladimír Vitver a třetí Dan Michl, který se do kolotoče závodů do vrchu vrátil po delší odmlce. Ve startovní listině bychom marně hledali slavné jméno Miroslava Adámka, který v létě oslaví osmdesát let. Přestože již ukončil svou kariéru, přijal však pozvání pořadatelů a startoval ve všech jízdách jako předjezdec se startovním číslem 004. Dosahoval časy okolo 2:55 min. (celkově pod 6 min.), se kterým by ve výsledkové listině ostudu neudělal.
A na závěr trocha čísel. Do závodu se přihlásilo 264 jezdců ve všech kategorií. Po přejímce se počet zmenšil na 243 účastníků a ke startu závodu nakonec nastoupilo 80 jezdců s historickými vozidly a 152 s moderními vozy. V rámci evropského šampionátu odstartovalo 65 vozidel a klasifikovánom bylo 59. K závodu se akreditovalo 70 novinářů ze šeti různých zemí (AUT, CZE, DEU, CHE, FRA, SVK).
Přehled vítězů v jednotlivých skupinách
Skupina | Vítěz | Celkový čas | Max. / prům. V |
N |
Peter Jureňa (SVK) | 4:52,413 | 179,1 / 124,3 |
A |
Lukáš Vojáček (CZE) | 5:02,808 | 157,9 / 120,1 |
S20 |
Laszlo Hernadi (HRV) | 5:09,598 | 153,8 / 117,4 |
GT |
Ján Miloň SVK) | 4:42,428 | 173,9 / 128,8 |
E2-SH |
Marek Rybníček (CZE) | 4:19,396 | 198,9 / 140,2 |
E2-SC |
Simone Faggiolli (ITA) | 3:46,897 | 232,3 / 160,2 |
CN |
Marco Capucci (ITA) | 4:23,190 | 200,0 / 138/2 |
D/E2-SS |
Christian Merli (ITA) | 3:43,083 | 241,6 / 163,0 |
- #004 Miroslav Adámek (CZE), NSU TT
- #004 Miroslav Adámek, NSU TT
- #50 Pavel Kotek (CZE) BMW M3,
- Jiří Los a Marek Rybníček
- #161 Jiří Los (CZE), Renault Megane RS, vů zapojčený od Y. Kozara
- #19 Dietmar Schwarz (AUT), PRC S4, druhý trénink nedokončil
- #19 Dietmar Schwarz (AUT), PRC S4 kontroluje vůz
- #88 Felix Pailer (AUT), Lancia Delta Integrale a doslova raketový start
- #51 Dan Michl (CZE) se po delší vynucené přestávce vrátil zpět na evropské kopce
- #163 Gábina Sajlerová (CZE), Mitsubischi Lancer EVO X, v sobotu neodjela ani jednu jízdu, v neděli skončila na bedně (3.)
- #22 Dušan Nevěřil s Normou byl nejrychlejším českým jezdcem v sobotních trénincích, závod nedokončil
- #154 Peter Jureňa (SVK), Mitsibishi Lancer EVO IX, vítěZ skupiny „N“
- #33 Petr Trnka (CZE), Ligier JS53 EVO 2 LRM
- #137 Lukáš Vojáček (CZE), Subaru Impreza WRX STi, vítěz sk. A
- #48 Vladimír Vitver (CZE), Audi TT-4 DTM
- #128 Ján Miloň (SVK), McLaren 650S GT3, vítěz sk. GT
- #16 Marco Capucci (ITA), vítěz sk. CN
- #4 Fausto Bormolini (ITA), Reynard K02
- #7 Martin Vondrák (CZE) v sobotu před šikanou po startu probrzdil pneu
- #1 Christian Merli byl nejrychlejší i přes dvojité žluté vlajky
- #20 Simone Faggioli (ITA) v tréninku i v závodě zaostal za svým největším rivalem Merlim
- #20 Simone Faggiolli (ITA), Norma M20 FC
- #1 Christian Merli (ITA), Osella FA30 Zytek LRM
- V sobotních jízdách nenašel Christian Merli (ITA) přemožitele a časem 1:52,399 vytvořil neoficiální rekord tratě, který v neděli ještě překonal o necelé 2s
Kalendář 2019 – FIA EHCC (European Hill Climb Championship)
Po druhém evropském podniku v rakouském Rechbergu následuje ještě deset závodů soudobých vozů, kde jistě nebude o atraktivní souboje nouze.
Dále připomínáme zbylé podniky mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu.
Datum | Závod | Stát |
---|---|---|
13.–14. 4. | St. Jean Du Gard – Col St Pierre | FRA |
27.–28. 4. | Grosser Bergpreis von Öesterreich, Rechbergrennen | AUT |
11.–12. 5. | Rampa Internacional da Falperra | PRT |
18.–19. 5. | Subida Internacional Al Fito | ESP |
1.–2. 6. | Ecce Homo Šternberk | CZE |
15.–16. 6. | ADAC Glasbachrennen | DEU |
6.–7. 7. | Trento Bondone | ITA |
20.–21. 7. | Dobšinský kopec | SVK |
27.–28. 7. | Limanowa | POL |
17.–18. 8. | Course de Cote – St. Ursanne – Les Rangiers | CHE |
31. 8.–1. 9. | GHD Ilirska Bistrica | SVN |
14.–15. 9. | Buzetski dani | HRV |
Zdroj: rechberg-rennen.at, vrchy.com