Monaco GP Historique: Závody na ostří nože (3. díl)

Motorsport / Okruhy

Monaco GP Historique: Závody na ostří nože (3. díl)

Grand Prix de Monaco Historique se letos konala již po třinácté a na nevinně od doby svého debutu jednoznačně ztratila. Sice tu dnes pořád jezdí „historické vozy“, ovšem v de facto novém stavu a s profesionály za volantem.

Navazujeme na náš první díl, kde jsou popisovány závodní série A1 o „Cenu Louise Chirona“, A2 o „Cenu Juana Manuela Fangia“ a B o „Cenu Juana Manuela Fangia“.

Ve druhé části jsou popsány závodní série C o „Cenu Vittoria Marzotta“, D o „Cenu Jackieho Stewarta“ a E o „Cenu Nikiho Laudy“.

Série F pro vozy F1 z let 1977 až 1981 o „Cenu Gillese Villneuvea“

V kvalifikaci překvapil především Brit Max Smith-Hilliard, který postavil svůj Fittipaldi F5A na pole position před favority jako Michaela Lyonse (Hesketh 308E, 1977, ex-Rupert Keegan), Davida Shawa (Williams FW06, 1978, Ex-Alan Jones) a Michaela Cantillona (Tyrrell 010, 1980).

Monaco Historique 2022

Smithe-Hilliarda ale štěstěna opustila již v nedělním zahřívacím kole, po kterém odstavil svůj „Copersucar“ s defektem v boxech. Takovou příležitost si několikanásobný vítěz tohoto podniku Michael Lyons nenechal ujít a s přehledem vyhrál. Stejně tak jasně si Cantillon dojel pro druhé místo. O to urputněji zápolili Philip Hall (Theodore TR1), Lee Mowle (Lotus 78) a Jamie Constable (Shadow DN8) o třetí pozici na pódiu. Překvapivě rychlý Ralt Theodore (Rosberg, Cheever a Daly se s touto ošklivkou roku 1978 lopotili většinou marně) se z této skupiny ovšem rozloučil v 11. kole, když co si nalomil o svodidla v Nogues závěs. O 4 kola později stál s defektem i Jonesův bývalý Shadow.

Lyons vyhrál své jediné zlato víkendu s náskokem 4 sekund.

Výsledek Série E:

  1. Michael Lyons, Hesketh 308E, 1977
  2. Michael Cantillon, Tyrrell 010, 1980
  3. Lee Mowle, Lotus 78, 1977
  4. Frederic Lajoux, Arrows A1B, 1978
  5. Steven Brooks, Lotus 81, 1980
  6. Frits van Eerd, Fittipaldi F7, 1980

Série G pro vozy F1 z let 1981 až 1985 o „Cenu Ayrtona Senny“

V nově zavedené třídě G o „Cenu Ayrtona Senny“ byl přihlášen jen jediný vůz z Brazilcovy doby ve F1, Tyrrell 012 s rychlým specialistou Martinem Strettonem v kokpitu. Ani ten se ale na start nedostal, když po srážce s nepozorným Američanem Kenem Tyrrellem na Tyrrellu 011 (jaká to shoda jmen!) a následujícím letem do svodidel Rascasse, zbyla již po pátečním tréninku z vozu jednoho z favoritů jen hromádka šrotu.

Na špičce tedy mohly kralovat Lotusy. Marco Werdner postavil svůj Mk 87B na pole position před Lyonsův Mk 92 a Padmoreho 88B. Všechny vozy byly připraveny německým specialistou Chromecars. Homogenitu vozů v lakování JPS narušoval jen oranžový Arrows Davida Shawa na 3. místě.

Monaco Historique 2022

Werner věděl, že se vůči Lyonsovi musí prosadit perfektním startem, což se mu podařilo. Lyons s Padmorem na Němce brzy ztratili asi 2 sekundy a Marco, který zde v mladých časech jednou vyhrál GP Formule 3, si mohl u vyhlašování se slzami v očích vyzvednout cenu – figurku Senny. Závod narušila 5 kol před cílem vážná nehoda Shawa. Na rovince před „tabákovou zatáčkou“ se na jeho voze něco zlomilo a Brit vážně poničil svůj Arrows letem do svodidel. Na krásném čtvrtém místě tak dojel bývalý jezdec GT Masters a DTM Frank Stippler na Alfě Romeo 182.

Výsledek Série G

  1. Marco Werner, Lotus 87B, 1982
  2. Michael Lyons, Lotus 92, 1983
  3. Nick Padmore, Lotus 88B, 1981
  4. Frank Stippler, Alfa Romeo 182, 1982
  5. Katsu Kubota, Lotus 91, 1982
  6. Ken Tyrrell, Tyrrell 011, 1982

Text a foto: Roman Klemm

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

55 − = 47

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.