53. ADAC Barbarossapreis, osmý závod (co do počtu účastníků) největšího vytrvalostního seriálu světa NLS (Nürburgring Langstrecken Serie) vyhrála britská značka Aston Martin. Nicky Thiim a Maxime Martin tím na jejich Vantage GT3 při comebacku této značky na severní smyčce nečekaně „vypálili“ rybník domácím specialistům Audi, Porsche, BMW a Mercedes.
A při tom se kvalifikace, která se kvůli obligátní mlze v pohoří Eifel jela o hodinu později, německým značkám vydařila dle přání. Časem 7 m 53,542 s a průměrem 185,175 km/h si prestižní pole position připsal tovární jezdec Porsche Julien Andlauer z Francie. Svoje Frikadelli Porsche 911 GT3 si měl v závodě dělit s Klausem Abbelenem. Jen o dvě desetinky pomalejší byl Frank Stippler, dřívější jezdec české stáje ISR, na Phoenix Audi R8. Zkušeného Stipplera směl v závodě střídat benjamínek Vincent Kolb. Dále následovaly hned tři vozy BMW M6 GT3, jeden juniorského týmu a dva stáje Walkenhorst. Tovární Aston Martin pozdějších vítězů byl „jen“ na 8 pozici senzačního pole čítajícího 116 vozidel. Mezi nimi i RPM Porsche 911 jediného českého účastníka Milana Kodídeka.
Polední start 4hodinovky využil Andlauer k tomu, aby pole provedl prvním 25 km dlouhým kolem jako první. Za ním se usadilo Walkenhorst BMW posádky Krognes, Pittard a Tuck, za ním následoval Stippler. Nebezpečný Aston ovšem již v prvním kole „udělal“ dvě pozice.
Po půlhodině závodu měli stewartové zlou zprávu pro lídry, neboť Andlauer se dopustil předčasného startu, a to při závodu na 4 hodiny!, za což si musel odpykat penalizaci „stop and go“. Brzy na to postihl špičkový Walkenhors BMW defekt pneumatiky a vedení tedy převzal Stipplerův na audi. Ale Andlauer měl našlápnuto a po první hodině závodu se znovu vrátil na první místo.
Nejrychlejším vozem slunečného odpoledne byl ovšem zmíněný nový Aston Martin. Mistr světa vozů GT Nicky Thiim a bývalý pilot DTM Maxime Martin převzali hodinu před koncem vedení, které pak zkušený Dán s Belgičanem nedali až do cíle z ruky. Postarali se tak o první vítězství vozu Aston Martin po tříleté absenci značky v tomto šampionátu.
O setinky se bojovalo 14 sekund za nimi. Mladý Kolb nakonec zachránil po 29 kolech druhé místo pro Phoenix Audi o pouhých 0,148 s před BMW juniorů – Němcem Hessem, Britem Harperem a Američanem Verhagenem. O půl minuty za nimi dojelo čtvrté Car Collection Audi pilotované jezdcem DTM Nico Müllera s co-piloty Niederhauserem a Kolbem, které se prosadilo o pouhé 4 sekundy před továrním BMW ex-hvězd DTM Philippem Engem a Augusto Farfusem.
Krodídek a jeho spolujezdec Bob Wilwert z Lucemburska bohužel odstoupili již po 4 kolech.
O šampionovi NLS se rozhodne při finálovém podniku za dva týdny. O celkový titul bojují především posádky slabších tříd, plné body se totiž rozdávají nejen za celkový výsledek, ale i v podtřídách a to dle počtu zúčastněných. Favority proto jsou Brink a Leisen (Alzner BMW) a Blickle se Schneebarthem (Kronberg WS Porsche).
Výsledek Barbarossapreisu, 4hodinovky NLS na Nürburgringu:
- Thiim/Martin, Aston Martin, Vantage GT3
- Stippler/Kolb, Phoenix, Audi R8 LMS
- Harper/Hesse/Verhagen, Junior Team, BMW M6
- Muller/Kolb/Niederhauser, Car Collection, Audi R8
- Eng/Farfus, BMW M4 GT3
- Haupt/Metzger/Assenheimer, HRT, Mercedes AMG
Text a foto: Roman Klemm