Včera byl Nový rok a jedna z legend motorsportu, německý pilot Hans Joachim Stuck, oslavil své 65. narozeniny.
Jde o jednoho z velikánů motoristického sportu, který se narodil 1. ledna 1951 v Garmisch-Partenkirchenu, kde již ze své kolébky „čuchal“ vůni benzínu, neboť i jeho otec Hans byl také automobilový závodník. A Stuck junior, díky svým výjimečným řidičským schopnostem, dosáhl světového věhlasu.
Zejména jako pilot sportovních vozů byl Stuck jedním z nejlepších vůbec. Již v roce 1970 vyhrál spolu s Clemensem Schickentanzem vytrvalostní závod 24H Nürburgring na voze BMW 2002. Na tomto motoristickém maratonu dokázal kralovat ještě 2krát, a to v letech 1998 a ještě 2004, vždy na voze BMW. Celkově tento slavný závod Stuck absolvoval 20krát.
V roce 1985 spojil své jméno se značkou Porsche, se kterou se Hans Joachim Stuck neztratil ani v další vytrvalostní klasice, v závodě 24H Le Mans. Jeho jméno je pomyslně „vyryto“ v seznamu vítězů, když na krásném Rothmans Porsche 962C vyhrál v roce 1986 a 1987. Stuck na vozech Porsche byl také u dvou vítězství v závodě 12H Sebring (1986 a 1988).
Co by smluvní jezdec Porsche, Stuck vypomáhal v sezoně 1988 ingolstadtské Audi v závodech v USA. S vozem Audi 200 quattro vyhrál čtyři závody v Trans-Am Series. V následujícím roce řídil velmi silné 720koňové Audi 90 quattro a získal s ním 7 vítězství v sérii IMSA GTO.
Stuck si stihl také odskočil do seriálu DTM, kde v roce 1990 na voze Audi V8 quattro získal titul. V DTM startoval ještě v roce 1996 pro značku Opel, ale to již v době, kdy byl opět na cestě zpět ke sportovním vozům. V roce 1996 a 1997 startoval s Porsche 911 GT1 v mistrovství světa GTéček (FIA GT Championship) a Le Mans. Následující rok 1998 byl rokem jeho návratu po křídla BMW, kdy se speciálem Williams BMW V12 LM nastoupil ke svému poslednímu startu v 24H Le Mans a to ve třídě LMP1. Bohužel závod musel ukončil předčasně pro poškození ložiska kola.
Samozřejmě nelze přehlédnout jeho účast v královně motorsportu. Ve formuli 1 startoval v letech 1974–1979 a prošel týmy March, Brabham, Shadow a ATS, má na svém kontě 74 Grand Prix. Podařilo se mu dostat dokonce 2krát na pódium v roce 1977 v Hockenheimu a Zeltwegu, ale ve formuli 1 jel bohužel vždy s vozy „druhé kategorie“.
Až do roku 2011 zůstal věrný jako pilot okruhům, kde ve 43 letech ukončil také svou jezdeckou kariéru, když se svými syny Johannesem a Ferdinandem startoval ještě v závodě 24H na Nürburgringu.
Od roku 2012 pracuje jako prezident German Motorsport Association (Deutscher Motor Sport Bund – DMSB), takže i takto vlastně zůstal u svého milovaného závodění.
V každém případě Hans Joachim Stuck byl a je opravdový závodník, závodní jezdec skrz naskrz, a skutečný šampion. Takže velká gratulace do nového roku 2016 a k jeho 65. narozeninám.
Zdroj: wikipedia.org, foto: Audi Media