Královský vytrvalostní závod 24H Le Mans, tak jak je jeho zvykem, je nepředvídatelný a nevyzpytatelný, a tak tomu bylo také v letošním 85. ročníku. Timo Bernhard, Earl Bamber a Brendon Hartley (#2 Porsche 919 Hybrid) nakonec dokázali pro značku Porsche vybojovat 19. vítězství v tomto legendárním závodě, nicméně tento svátek motorsportu skončil ostudou pro speciály LMP1.
Kategorii LMP1 jako kolaps hybridů, speciál LMP2 hodinu od vítězství
Předzávodní týmové analýzy – degradace pneumatik, délky jednotlivých stintů či aerodynamická konfigurace, měly z vozu #2 Porsche 919 Hybrid udělat favorita. Jenže to by něsmělo být „kruté“ Le Mans, kde tyto faktory nakonec nehrají vůbec žádnou roli.
Timo Bernhard získal deficit 20 okruhu, když mu selhala přední motorová jednotka generátoru hybridního pohonu a oprava trvala 65 minut. Nakonec tým vyhrál, ale tak nějak vše honil na poslední chvíli a zachraňoval čest prestižní kategorie LMP1H. Nechybělo mnoho a speciál LMP2 #38 Oreca 07 – Gibson týmu Jackie Chan DC Racing mohl zvítězit v absolutním pořadí. Nakonec pro něj zbylo senzační 2. místo se ztrátou 1 okruhu.
Druhé #1 Porsche 919 Hybrid si drželo suverénní náskok před všemi soutěžícími, ale v 21. hodině závodu muselo odstoupit pro problémy s motorem.
Po kvalifikaci optimistická Toyota již v půli závodu poslala do důchodu dva ze svých tří vozů TS050 Hybrid a nakonec pouze #8 Toyota TS050 Hybrid pilotovaná posádkou Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi a Anthony Davidson viděla cíl na 9. pozici.
A tak pouze dva ze šesti vozů specifikace LMP1 dokončily závod, je to nejhorší statistika spolehlivosti od roku 2014, kdy se na startu objevila tato kategorie s hybridním pohonem. V top 10 tak bylo rovných 8 speciálů specifikace LMP2 pouze první a devátou pozici urvaly vozy LMP1H. Naproti tomu pouze 4 vozy LPM2 odpadly ze startujících 25.
Kategorii LMGTE Pro vyhrává tým Aston Martin Racing
Aston Martin Racing s jezdci Jonny Adamem, Darren Turnerem a Danielem Serrou nakonec vítězí v dramatickém souboji skupiny LMGTE Pro a připomnělo klasické boje z doby před 10 lety, které probíhaly o tituly v GT1 s Corvette Racing.
Kritický okamžik, který rozhodl o vítězství, přišel v předposledním kole, když Aston Martin přejel #63 Chevrolet Corvette C7.R ve Ford šikaně. Corvetta si přivodila defekt pneumatiky levého předního kola a s tím se již nedalo rovnocenně bojovat. Nakonec tým Corvette Racing – GM bral přece jen pódiové, ale jen bronzové místo. Druhé místo získal na konec #67 Ford GT týmu Ford Chip Ganassi UK (jezdci Priaulx / Tincknell / Derani). První tři posádky skupiny LMGTE Pro dojely ve stejném kole, takže po 24 hodinách opravdový boj až na cílovou čáru.
Vůz #98 Aston Martin Vantage tak získal maximální body do šampionátu FIA WEC a trio pilotů se posunulo na druhé místo ve vytrvalostním mistrovství GT jezdců.
O víkendu 16. července pokračuje šampionát FIA WEC dalším podnikem sezony – 6H Nürburgring.
Výsledky 24H Le Mans 2017
Po provedení kontroly strojů po závodě, bylo zjištěno, že #13 Vaillante Rebellion Oreca 07-Gibson nebyl v souladu s předpisy a byl následně diskvalifikován.
Techničtí delegáti zjistili dva přestupky:
- Modifikace karoserie, které byly shledány v nesouladu s technickými předpisy (Steward rozhodnutí č.58).
- Neoprávněný zásah do uzavřeného parkoviště po závodu (rozhodnutí sportovních komisařů č.59)
Tato diskvalifikace má za následek změnu celkové klasifikace 24H Le Mans 2017. Tým Jackie Chan DC Racing s druhým vozem #37, který řídila posádka – Cheng, Gommendy a Brundle, se nyní posouvá na 3. pozici celkové klasifikace.
Zdroj: fiawec.com, foto: fiawec.com