V polovině července brněnský automotodrom hostil motoristický podnik Brno Grand Prix Revival, jehož součástí jako hlavní „tahák“ byl závod vozů formule 1 z období let 1966 až 1985, součást Masters Racing Legends. Na závodní trati se přestavilo celkem dvanáct formulí s pestrou závodní historií, v originálním zbarvení a nezaměnitelným zvukem osmiválcových třílitrových motorů Ford Cosworth.
Zajímavé vozy F1 v depu byly také z období let 1961 až 1965, konkrétně BRM P261-2 z roku 1964 a Lotus 24 – „947“ z roku 1962. S vozem BRM startoval mistr světa Graham Hill jen v jednom nemistrovském závodě Daily Mirror Trophy v roce 1964, havaroval s ním a vůz se už na závodní dráze neobjevil.
Lotus si, po ne příliš povedené sezóně v roce 1961 s vozem Cooper, na počátku sezóny 1962 zakoupil Jack Brabham od Colina Chapmana a absolvoval s ním první polovinu sezóny 1962, než se představil s vozem vlastní konstrukce. S Lotusem kromě mistrovství světa závodil v řadě nemistrovských závodů a po jednom čtvrtém, jednom druhém místě, vyhrál na okruhu Roskildering v Dánsku.
Vraťme se zpět k formulím z období 1966 až 1985. Nejstarším vozem byl Surtees TS9B číslo šasi 004. Tento vůz (TS9-004) se představil v tréninku GP Francie 1971 s Johnem Surteesem za volantem a závodil do konce roku, kdy se za volantem vystřídalo několik jezdců. Pro Sezónu 1972 byl upraven a pod označením TS9B-004 absolvoval celou sezónu 1972. Naposledy se objevil seriálu MS v Kyalami v roce 1973.
Stejnou cestu absolvoval i Ligier JS11/15-01 (1980). Tento první podvozek byl postaven již v listopadu 1978 a na startu se objevil na GP USA West v roce 1979. Následně s ním havaroval v Belgii Patrick Depailler a sezónu dokončil s Jacky Ickxem za volantem. Pro rok 1980 byl přestavěn na Ligier JS 11/15 a Jacques Laffite v jeho kokpitu absolvoval tři GP.
Zajímavou historii má „efjednička“ LEC CRP1-001. Tento vůz se představil na evropské části seriálu ve Španělsku v roce 1977. Při tréninku na GP Anglie s ním těžce havaroval David Purley a trosky skončily v museu v Doningtonu. Následně pak vznikla nová „001“, která v mistrovství nikdy nestartovala a v současné době jezdí historické závody F1.
Obdobný osud má i Tyrrell 011 z roku 1982. Tento vůz se také nikdy nepostavil na start žádné GP. Byl sestaven z náhradních dílů a bývá označován jako Tyrrell 011 – „R“.
Zajímavostí u japonské konstrukce Maki F101/002 (1975) je skutečnost, že se nikdy neobjevil na startu mistrovského závodu. Jen jedenkrát dojel do cíle, bylo to v nemistrovském závodu GP Švýcarska v roce 1975 na třináctém místě.
Tolik k formulím jedna. Návštěvníci, kteří procházeli parkoviště závodních strojů mohli vidět řadu zajímavých konstrukcí automobilů i motocyklů, závodních i cestovních. Např. funkční replika motocyklu, který v roce 1909 stanovil neoficiální rychlostní rekord rychlostí cca 90 mil/h, nebo předválečný závoďák Alfa Romeo v barvách stáje Scuderia Ferrari. Prostě každý si zde mohl najít ten svůj srdeční kousek. Musím říct, že se Československému automobilovému klubu pro Moravu a Slezsko podařila akce velkého kalibru a doufejme, že bude mít pokračování i v dalších letech.
Malé představení vozů „zlaté éry“ F1
#29 Arrows A3/4 (1980)
Pilot: Jochen Mass (DEU) – 6x
Ricardo Patrese (ITA) – 4x jen v tréninku
Mike Thackwell (NZ) – 1x nekvalifikoval se
Manfred Winkelhock (DEU) – 1x nekvalifikoval se
První start: GP JAR 1. 3. 1980
Poslední start: GP USA 5. 10. 1980
Trénink: 8. místo (Ricardo Patrese)
Závod: 4. místo (Jochen Mass)
#47 Brabham BT 49D-18 (1982)
Pilot: Ricardo Patrese (ITA) – 1x
Jediný start: GP Kanady 13. 6. 1982
Trénink: 8. (Ricardo Patrese)
Závod: 2. (Ricardo Patrese)
#31 LEC CRP1-001(1977) znovu postavený
Pilot: –
Bez startu v GP
Trénink: –
Závod: –
#26 Ligier JS11/15-01 (1980)
Pilot: Jacques Laffite (FRA) – 3x
První start: GP Argentina 13. 1. 1980
Poslední start: GP Francie 29. 6. 1980
Trénink: 1. (Jacques Laffite)
Závod: 3. (Jacques Laffite)
#12 Lotus 91-10 (1982)
Pilot: Nigel Mansell (GBR) – 8x
První start: GP Caesars Palace 25. 9. 1982 (pouze trénink)
Poslední start: GP Kanady 12. 6. 1983
Trénink: 14. (Nigel Mansell)
Závod: 6. (Nigel Mansell)
#35 Maki F101/002 (1975)
Pilot: Hiroshi Fushida (JAP) – 1x NQ, 1x neodstartoval
Tony Trimmer (GBR) – 3x NQ
První účast: GP Nizozemí 22. 1. 1975
Poslední účast: GP Itálie 7. 9. 1975
Trénink: 4x NQ
Závod: 0
#77 McLaren MP4/1-5 (1982)
Pilot: John Watson (IRL) – 15x
První start: GP JAR 23. 1. 1982
Poslední start: GP JAR 15. 10. 1983
Trénink: 6. (John Watson)
Závod: 1. (John Watson)
#58 Surtees TS9B-004 (1972)
Pilot: Andrea de Adamich (ITA) – 13x
První start: GP Argentiny 23. 1. 1972
Poslední start: GP JAR 3. 3. 1973
Trénink: –
Závod: –
#72 Tyrrell 011 „R“ (1982) nově postavený z náhradních dílů
Pilot: –
Bez startu v GP
Trénink: –
Závod: –
#99 Tyrrell 011B-5 (1983)
Pilot: Danny Sullivan (USA) – 10x
První start: GP Francie 7. 4. 1983
Poslední start: GP Itálie 11. 9. 1983
Trénink: 16. (Danny Sullivan)
Závod: 3. (Danny Sullivan)
#37 Williams FW 07C-11 (1981)
Pilot: Alan Jones (AUS) – 7x
První start: GP USA West 15. 3. 1981
Poslední start: GP Velké Británie 18. 7. 1981
Trénink: 2. (Alan Jones)
Závod: 1. (Alan Jones)
#7 Williams FW 07C-17 (1981)
Pilot: Carlos Reutemann (ARG) – 4x
Keke Rosberg (FIN) – 1x
První start: GP Nizozemí 30. 8. 1981
Poslední start: GP Brazílie 21. 3. 1982
Trénink: 1. (Carlos Reutemann)
Závod: 3. (Carlos Reutemann)
Text a foto: Jan Škoda