Historické vozy F1 na startu v Brně

Historické vozy F1 na startu v Brně

Motorsport / Okruhy

Vozy formule 1 z Brno Grand Prix Revival pod drobnohledem

V polovině července brněnský automotodrom hostil motoristický podnik Brno Grand Prix Revival, jehož součástí jako hlavní „tahák“  byl závod vozů formule 1 z období let 1966 až 1985, součást Masters Racing Legends. Na závodní trati se přestavilo celkem dvanáct formulí s pestrou závodní historií, v originálním zbarvení a nezaměnitelným zvukem osmiválcových třílitrových motorů Ford Cosworth.

Zajímavé vozy F1 v depu byly také z období let 1961 až 1965, konkrétně BRM P261-2 z roku 1964 a Lotus 24 – „947“ z roku 1962. S vozem BRM startoval mistr světa Graham Hill jen v jednom nemistrovském závodě Daily Mirror Trophy v roce 1964, havaroval s ním a vůz se už na závodní dráze neobjevil.

#50 Philipp Buhofer (CHE), BRM P-261, Green, 1964, 1498

Lotus si, po ne příliš povedené sezóně v roce 1961 s vozem Cooper, na počátku sezóny 1962 zakoupil Jack Brabham od Colina Chapmana a absolvoval s ním první polovinu sezóny 1962, než se představil s vozem vlastní konstrukce. S Lotusem kromě mistrovství světa závodil v řadě nemistrovských závodů a po jednom čtvrtém, jednom druhém místě, vyhrál na okruhu Roskildering v Dánsku.

#22 Stephan Jöbstl (AUT), Lotus 24 „947“ Climax, British Racing Green, 1962, 1494

Vraťme se zpět k formulím z období 1966 až 1985. Nejstarším vozem byl Surtees TS9B číslo šasi 004. Tento vůz (TS9-004) se představil v tréninku GP Francie 1971 s Johnem Surteesem za volantem a závodil do konce roku, kdy se za volantem vystřídalo několik jezdců. Pro Sezónu 1972 byl upraven a pod označením TS9B-004 absolvoval celou sezónu 1972. Naposledy se objevil seriálu MS v Kyalami v roce 1973.

Surtees TS9B

#58 Sergison Ewen (GBR), Surtees TS9B, Stewart, Red/White, 1971, 3000

Stejnou cestu absolvoval i Ligier JS11/15-01 (1980). Tento první podvozek byl postaven již v listopadu 1978 a na startu se objevil na GP USA West v roce 1979. Následně s ním havaroval v Belgii Patrick Depailler a sezónu dokončil s Jacky Ickxem za volantem. Pro rok 1980 byl přestavěn na Ligier JS 11/15 a Jacques Laffite v jeho kokpitu absolvoval tři GP.

Ligier JS11/15

#26 Ferrer-aza Matteo (ITA), Ligier JS11/15, Head, Blue/White, 1979, 3000

Zajímavou historii má „efjednička“ LEC CRP1-001. Tento vůz se představil na evropské části seriálu ve Španělsku v roce 1977. Při tréninku na GP Anglie s ním těžce havaroval David Purley a trosky skončily v museu v Doningtonu. Následně pak vznikla nová „001“, která v mistrovství nikdy nestartovala a v současné době jezdí historické závody F1.

LEC CRP1

#31 Williams Peter (GBR), LEC CRP1, Fittipaldi, Blue, 1977, 3000

Obdobný osud má i Tyrrell 011 z roku 1982. Tento vůz se také nikdy nepostavil na start žádné GP. Byl sestaven z náhradních dílů a bývá označován jako Tyrrell 011 – „R“.

Tyrrell 011

#72 Wrigley Matthew (GBR), Tyrrell 011, Head, Blue, 1982, 3000

Zajímavostí u japonské konstrukce Maki F101/002 (1975) je skutečnost, že se nikdy neobjevil na startu mistrovského závodu. Jen jedenkrát dojel do cíle, bylo to v nemistrovském závodu GP Švýcarska v roce 1975 na třináctém místě.

Maki F101C

#35 Hanson James (GBR), Maki F101C, Fittipaldi, Blue, 1975, 3000

Tolik k formulím jedna. Návštěvníci, kteří procházeli parkoviště závodních strojů mohli vidět řadu zajímavých konstrukcí automobilů i motocyklů, závodních i cestovních. Např. funkční replika motocyklu, který v roce 1909 stanovil neoficiální rychlostní rekord rychlostí cca 90 mil/h, nebo předválečný závoďák Alfa Romeo v barvách stáje Scuderia Ferrari. Prostě každý si zde mohl najít ten svůj srdeční kousek. Musím říct, že se Československému automobilovému klubu pro Moravu a Slezsko podařila akce velkého kalibru a doufejme, že bude mít pokračování i v dalších letech.

Malé představení vozů „zlaté éry“ F1

#29 Arrows A3/4 (1980)
Pilot: Jochen Mass (DEU) – 6x
Ricardo Patrese (ITA) – 4x jen v tréninku
Mike Thackwell (NZ) – 1x nekvalifikoval se
Manfred Winkelhock (DEU) – 1x nekvalifikoval se
První start: GP JAR 1. 3. 1980
Poslední start: GP USA 5. 10. 1980
Trénink: 8. místo (Ricardo Patrese)
Závod: 4. místo (Jochen Mass)

Arrows A3

#29 Webb Oliver James (GBR), Arrows A3, Head, Gold/Black, 1980, 3000

#47 Brabham BT 49D-18 (1982)
Pilot: Ricardo Patrese (ITA) – 1x
Jediný start: GP Kanady 13. 6. 1982
Trénink: 8. (Ricardo Patrese)
Závod: 2. (Ricardo Patrese)

Brabham BT49

#47 D’Ansembourg Werner (BEL), Brabham BT49, Head, White/Blue, 1982, 3000

#31 LEC CRP1-001(1977) znovu postavený
Pilot: –
Bez startu v GP
Trénink: –
Závod: –

#31 Williams Peter (GBR), LEC CRP1, Fittipaldi, Blue, 1977, 3000

#26 Ligier JS11/15-01 (1980)
Pilot: Jacques Laffite (FRA) – 3x
První start: GP Argentina 13. 1. 1980
Poslední start: GP Francie 29. 6. 1980
Trénink: 1. (Jacques Laffite)
Závod: 3. (Jacques Laffite)

#26 Ferrer-aza Matteo (ITA), Ligier JS11/15, Head, Blue/White, 1979, 3000

#12 Lotus 91-10 (1982)
Pilot: Nigel Mansell (GBR) – 8x
První start: GP Caesars Palace 25. 9. 1982 (pouze trénink)
Poslední start: GP Kanady 12. 6. 1983
Trénink: 14. (Nigel Mansell)
Závod: 6. (Nigel Mansell)

Lotus 91

#12 Brooks Steve (GBR) Lotus 91, Head, Black/Gold, 1982, 3000

#35 Maki F101/002 (1975)
Pilot: Hiroshi Fushida (JAP) – 1x NQ, 1x neodstartoval
Tony Trimmer (GBR) – 3x NQ
První účast: GP Nizozemí 22. 1. 1975
Poslední účast: GP Itálie 7. 9. 1975
Trénink: 4x NQ
Závod: 0

#35 Hanson James (GBR), Maki F101C, Fittipaldi, Blue, 1975, 3000

#77 McLaren MP4/1-5 (1982)
Pilot: John Watson (IRL) – 15x
První start: GP JAR 23. 1. 1982
Poslední start: GP JAR 15. 10. 1983
Trénink: 6. (John Watson)
Závod: 1. (John Watson)

McLaren MP4/1

#77 Hartley Steve (GBR), McLaren MP4/1, Head, Red/White, 1982, 3000

#58 Surtees TS9B-004 (1972)
Pilot: Andrea de Adamich (ITA) – 13x
První start: GP Argentiny 23. 1. 1972
Poslední start: GP JAR 3. 3. 1973
Trénink: –
Závod: –

#58 Sergison Ewen (GBR), Surtees TS9B, Stewart, Red/White, 1971, 3000

#72 Tyrrell 011 „R“ (1982) nově postavený z náhradních dílů
Pilot: –
Bez startu v GP
Trénink: –
Závod: –

#72 Wrigley Matthew (GBR), Tyrrell 011, Head, Blue, 1982, 3000

#99 Tyrrell 011B-5 (1983)
Pilot: Danny Sullivan (USA) – 10x
První start: GP Francie 7. 4. 1983
Poslední start: GP Itálie 11. 9. 1983
Trénink: 16. (Danny Sullivan)
Závod: 3. (Danny Sullivan)

Tyrrell 011B

#99 Constable Jamie (GBR), Tyrrell 011B, Lauda, Green, 1983, 3000

#37 Williams FW 07C-11 (1981)
Pilot: Alan Jones (AUS) – 7x
První start: GP USA West 15. 3. 1981
Poslední start: GP Velké Británie 18. 7. 1981
Trénink: 2. (Alan Jones)
Závod: 1. (Alan Jones)

Williams FW07C

#37 D’Ansembourg Christophe (BEL), Williams FW07C, Head, White/Green, 1981, 3000

#7 Williams FW 07C-17 (1981)
Pilot: Carlos Reutemann (ARG) – 4x
Keke Rosberg (FIN) – 1x
První start: GP Nizozemí 30. 8. 1981
Poslední start: GP Brazílie 21. 3. 1982
Trénink: 1. (Carlos Reutemann)
Závod: 3. (Carlos Reutemann)

Williams FW07C

#7 Cantillon Mike (IRL), Williams FW07C, Head, White, 1982, 3000


Text a foto: Jan Škoda

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

+ 67 = 73

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.