První závod letošního šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC ve Spa-Francorchamps vyhrál dle očekávání vůz Toyota GR010, postavený dle nově zavedené třídy FIA Hypercar. Japonci se při tom ovšem museli prosadit jen proti soukromé konkurenci.
Roku 2015 zažilo mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) jakýsi vrchol. Čtyři tovární značky (Audi, Porsche, Toyota a Nissan) se tehdy v Le Mans snažily o celkové vítězství ve třídě LMP1 a čtyři (Porsche, Ferrari, Chevrolet a Aston Martin) se chtěly blýsknout alespoň ve třídě GT. Od těchto zlatých časů to s tímto šampionátem už šlo jen z kopce a vypadá to, že letošní sezona bude jen dalším pokračováním trapné show, při které jezdí Toyota „jen sama proti sobě“.
WEC zase jednou na začátku nové „grandiozní éry”?
Vinu na této situaci samozřejmě nese světová organizace FIA a všemocná ACO z Le Mans, kteří zapomněli na skutečnost, že motorsport by měl být do určité hranice technicky přehledný a dávat finančně smysl. Ve slepé snaze následovat právě moderní politické linii „elektrifikace za každou cenu” si páni ve Francii vymýšlejí pořád nové a komplikovanější pravidla, pravidla, kterým „normální“ týmy, ale ani výrobci již nemohou jak z finančních, tak i z technologických důvodů následovat. A tak se k prvnímu podniku sezony 2021, k 6hodinovce ve Spa sešly v nové hlavní třídě WEC, zvané Hypercar, jen tři vozy. Dvě tovární Toyoty a jedna Alpina-Gibson, připuštěná dle „starých“ předpisů LMP1. Poněkud klopýtavý „začátek nové éry hypercarů“, jak závod na trati slavící své 100. výročí vzniku, propaganda FIA nazvala.
Mnohem veselejší byl pohled na účast ve „slabší třídě“ LMP2. Mimo statečného slovenského ARC Bratislava (Ligier Gibson s jezdci Konopkou, Jacksonem a Burkem) se zde přihlásilo i 13 dalších posádek, což slibovalo nejen pěkný sport – možná i malou senzaci. FIA totiž v „zájmu show“ přibrzdila hypercary natolik, že si po testech najednou některé špičkové LMP2 vypočítávaly naději udržet s Toyotou krok i v závodě.
Zbytek objemného startovního pole tvořilo 18 vozů GT, hodnocených v dalších dvou podtřídách.
Kvalifikace
Trend z testů, že jsou soukromé LMP2 „ze štangle“ snad rychlejší než hypercary ve Spa potvrdily již volné tréninky, než ve večerní kvalifikaci Japonci přeci jen udeřili – k záchraně vlastní reputace a reputace FIA. Expilot F1 Kamui Kobajaši postavil svou Toyotu GR010 s náskokem 1,6 sekundy na nejlepší LMP2 na pole position, přičemž s ním první startovní řadu tvořil sesterský vůz krajana Kazuki Nakajimy. „V trénincích jsme nikdy nejezdili s lehkým vozem,“ vysvětlil Japonec náhlé zrychlení.
Nejrychlejší z kategorie LMP2 byla Oreca týmu United Autosports v rukou Filipe Albuquerqua, přičemž byl Portugalec rychlejší, než „okleštěná“ Alpina LMP1. Slovenský ligier se kvalifikoval jako nejpomalejší třídy LMP2 na startovní místo 17, „dívčí Oreca“ (Floerschová, Calderonová a Visserová) jen o dvě sekundy a dvě pozice lépe.
Mezi vozy GT se jasně prosadil tovární jezdec Porsche Kevin Estre, přičemž o sekundu zlepšil starý rekord této třídy. Kvalifikace ovšem měla výsledkem i dva zničené vozy Porsche 911 RSR. Němec Ried a Nor Perfetti havarovali v sekci Eau Rouge-Raidillon.
Závod 6H Spa-Francorchamps
Za 6 hodin závodu se toho může hodně přihodit a konkurence samozřejmě doufala, že jí vlastní štěstí (či smůla soupeře) pomůže v boji proti „mocným“ Toyotám. Oba japonské vozy skutečně měly své problémy, nakonec ale ohledně první příčky vše dopadlo tak, jak si zodpovědní z Nipponu slibovali – vždyť byli nejen účastníky, ale zároveň i jedním z největších sponzorů podniku (WEC tedy nepozbývá jisté perverzity).
Po startu se obě Toyoty GR010 rychle zabydlely na špičce, nikdy se jim ovšem nepodařilo vybudovat přes přílišný náskok na Alpinu LMP1 posádky Negrao/Lapierre/Vaxiviere, která čekala na jejich zaváhání. A skutečně, při první zastávce v boxech tankovali Buemi/Nakajima/Hartley déle, než je předepsáno a museli si proto později odpykat časovou penalizaci. Kolem poločasu proto vedla sesterská Toyota Conwaye, Kobajašiho a Lopeze před starší Alpinou-Gibson LMP1 a sesterským hybridem.
O hodinu později měli Japonci další problém. Vedoucí Kobajaši vyletěl v jedné z pomalejších zatáček do kačírku, kde zůstal na čas viset! Necelou hodinu před koncem tedy byl v čele francouzský LMP1 – u Toyoty ale měli větší rezervy a britsko- -japonsko-novozélandská posádka Mike Conway, Kamui Kobajaši a Brendon Hartley byla nakonec v cíli o 67 sekund před francouzskými konkurenty a druhou GR010.
Ve třídě LMP2 se relativně jasně prosadila Oreca týmu United Autosports posádky Hanson/Scherer/Albuquerque před vozem stejné značky stáje Jota, která jela ve složení Gonzalez/Felix da Costa/Davidson a dalším vozem Joty pilotů Gelael/Vandoorne/Blomqvist. Zatímco ligier Slováka Konopky do závodu nakonec ani nevyrazil, stačil dívčí tým Floerschová, Calderonová a Visserová na celkově dobrou 11. pozici a tím na 8. místo ve třídě LMP2.
Mezi vozy GT se zaslouženě prosadili tovární piloti Porsche Kevin Estre a Neel Jani.
Výsledek 6H Spa-Francorchamps, první podnik FIA WEC 2021
- Buemi/Nakajima/Hartley, Toyota GR010
- Negrao/Lapierre/Vaxiviere, Alpine A480
- Conway/Kobajaši/Hartley, Toyota GR010
- Hanson/Scherer/Albuquerque, Oreca 07
- Gonzales/da Costa/Davidson, Oreca 07
- Gelael/Vandoorne/Blomqvist, Oreca 07
Zbývající podniky šampionátu FIA WEC 2021
13. 6. – Portimão
18. 7. – Monza
22. 8. – Le Mans
26. 9. – Fuji
20. 11. – Bahrajn
Text a foto: Roman Klemm