Za obtížných povětrnostních podmínek, startovalo se za mokra a dojíždělo na suché trati, se ve druhém sprintu formule 2 v Monaku prosadil pilot týmu Hitech Liam Lawson z Nového Zélandu. Charouz Racing System přišel o zasloužený bod jen chybkou soupeře.
„Tenhle manévr změnil význam a celkový výsledek našeho víkendu tady,“ shrnul Marcus Armstrong své povedené páteční předjetí Jehana Daruvaly na posledních metrech prvního sprintu. Ne, nehovořil o tom, že by vyhrál – šlo jen o 10. místo. Právě 10. místo v pátek ovšem znamenalo pole position v sobotu ráno a ta je v Monaku téměř garantem úspěchu. Fangio, Hunt a Lauda se obracejí v hrobech…
Poleman a ostatní borci formule 2 si museli přivstat. Pořadatel určil start již na 8:20 h a jezdce přivítaly po ranních srážkách mokré ulice! Možná právě tato skutečnost připravila včera ještě tak nadšeného Armstronga o všechny naděje, neboť jeho agregát těsně před startem vypověděl službu (že by vlhká elektronika?) a musel startovat jen z boxové uličky.
První místo na startovním roštu tedy zdědil novozélandský krajan Liam Lawson (Hitech), před dalším „protinožcem“ Oscarem Piastrim (Prema). Úřadující šampion FIA F3 Piastri na startu reagoval lépe než Lawson a převzal hned v úvod závodu vedení. Za nim se seřadili Daniel Ticktum (Carlin), Theo Pourchaire (ART), Juri Vips (Hitech) a Ralph Boschung (Campos). David Beckmann a Guilherme Samaia z týmu Charouz Racing System drželi 12. a 16. pozici. Jako první byl „z kola ven“ Petecof, jehož Campos Dallara skončila již ve svodidle první zatáčky.
Mokrý asfalt sliboval zajímavější průběh druhého sprintu – a skutečně. Lawson se tak dlouho tlačil na lídra, až měl úspěch. V 5. kole se vedle Piastriho usadil nejdříve v šikaně u yacht klubu a povedenou akci ukončil předjetím v úzké vracečce Rascasse. Lawsonův vůz v lakování Red Bullu poté soupeřům hned ujel, zatímco Piastri měl co dělat, aby za sebou udržel rychlejšího Ticktuma.
Nejpozději po polovině závodu ovšem ideální stopa Monakem oschla natolik, že stratégové týmů začali přemýšlet o přezutí na hladké slicky. Jako první riskoval zastávku v boxech páteční vítěz Zhou (UNI Virtuosi) a nevyplatilo se to, protože poté nebyl schopen pneumatiky již patřičně zahřát. Ostatní se tím přiučili a Beckmann poprvé postoupil na 10. bodované místo. V 15. ze 30 kol bylo konečně odměněno i snažení Dana Tickutuma, dostal se na druhou pozici před Piastriho a neuvěřitelně rychle dokázal stahovat Lawsonův náskok. O čtyři kola později již lídrovi „dýchal na záda“.
V závěrečné třetině závodu šlo o to, jak nejefektivněji využít životnost vzorkovaného obutí, které se na převážně oschlé vozovce silně drolilo. Jezdci více či méně kontrolovaně klouzali Monakem, což se postaralo o zajímavou podívanou. Zvláště obranná bitva šestého Boschunga, za kterým se srazili Nissany, Verschoor, Daruvala, Zendeli a Beckmann, byla motorsportem, jaký má být. První obětí této bitvy se stal Nissany, když si o svodidlo první zatáčky zlomil zadní závěs. O třetí místo podobně pěkným způsobem bojovali Piastri, Vips a Pourchaire.
Do sportovního dění ale nakonec zase jednou zasáhl safety car. Šest kol před cílem poslal Nizozemec Viscaal v boji o poslední bodík sebe i Beckmanna do bariéry v St. Dévote a muselo se neutralizovat. Naostro se poté jelo již jen poslední dvě kola, ve kterých si maličký Lawson šikovně dojel pro druhé vítězství F2 jeho kariéry. Pneumatiky Ticktuma a Piastriho za ním prostě již nedovolovaly útok. Jeden z nejrychlejších vozů závěru měl Juri Vips, který se posunul před Pourchaireho na 4. pozici. „Hrdina“ Boschung udržel své 6. místo před spokojenou dvojicí MP Racingu Verschoorem a Zendelim. Desáté místo, které mohlo beze všeho patřit Beckmannovi, bral Jack Aitken. Druhý pilot Charouz Racing Systemu, Guilherme Samaia dojel po uklouznutí do záchytné zóny St. Dévote jen 14.
Hlavní závod F2 víkendu v Monte Carlu odstartuje v sobotu večer v 17:15 h a ze zasloužené pole position do něj vyrazí vítěz čtvrteční kvalifikace Theo Pourchaire.
Výsledek sobotního sprintu FIA F2 v Monaku
Text: Roman Klemm, foto: Dan Istitene