Monaco GP Historique: Závody na ostří nože (2. díl)

Motorsport / Okruhy

Monaco GP Historique: Závody na ostří nože (2. díl)

Grand Prix de Monaco Historique se letos konala již po třinácté a na nevinně od doby svého debutu jednoznačně ztratila. Sice tu dnes pořád jezdí „historické vozy“, ovšem v de facto novém stavu a s profesionály za volantem.

Navazujeme na náš první díl, kde jsou popisovány závodní série A1 o „Cenu Louise Chirona“, A2 o „Cenu Juana Manuela Fangia“ a B o „Cenu Juana Manuela Fangia“.

Vyhrát v Monaku, „to je něco“ a tak se v osmi vypsaných třídách bojovalo skutečně na ostří nože na trati, která nepromine ani nejmenší chybičku, což dokumentovaly hromady „trosek v boxech“…

Série C pro sportovní vozy s motorem vepředu postavené letech 1952 až 1957 o „Cenu Vittoria Marzotta“

V této třídě startovala jediná účastnice, která rozuměla mému „Přeju hodně štěstí…“ – rychlá Slovenka s německou licencí Katarina Kývalová. Startovala tradičně na voze Cooper Jaguar T33 z roku 1954. Kvalifikovala se do středu pole („Ne, letos zde nepojedu mezi top 5 jako před rokem“), zatímco se na špičce ke startu seřadily Cooper Jaguar T38 Frederica Wakemana a Maserati 300S Lukase Halusy. Sportovní vozy vyrazily do závodu jako jediné pole víkendu letmým startem a hned od prvních metrů se především jednalo o souboj Brita Wakemana s Rakušanem Halusou. Krotitel cooperu při tom předvedl ocelové nervy a neustále dorážejícího Halusu udržel za sebou po celý závod. V cíli měl náskok 1,5 sekundy. Katarina Kývalová dojela jako čtrnáctá a Claudia Hürtgen skončila pátá.

Monaco Historique 2022

Výsledek Série C

  1. Frederic Wakeman, Cooper Jaguar T38, 1955
  2. Lukas Halusa, Maserati 300S, 1955
  3. Guillermo Fierro-Eleta, Maserati 300S, 1957
  4. Niklas Halusa, Jaguar D-Type, 1954
  5. Claudia Hurtgen, Maserati 300S, 1955
  6. Richard Wilson, Maserati 250S, 1957

Série D pro 3litrové F1 z let 1966 až 1972 o „Cenu Jackieho Stewarta“

Pozorovatelé museli dojít k názoru, že čím rychlejší vozy dané třídy startovaly, tím hruběji či brutálněni se s nimi zacházelo. Nebo přeci jen někteří jezdci překročili hranice svého talentu…? Kvalifikace Série D musela být hned dvakrát přerušena, ale chybovali vyslovení profíci. Nejdříve pochroumal Japonec Kubota svůj Lotus 72 a také svou nohu o svodidla „tabákové zatáčky“, pak skončila v bariéře St. Devote Hürtgen a jeho Ferrari 312.

Angličana Stuarta Halla to nerozházelo a zajistil si na McLarenu M19A (1971, ex-Dennis Hulme) nedělní pole position před Matrou MS120C (1972, ex-Chris Amon) Argentince Jordana Grogora. Neztrapnil se ani „přírůstek“ v historickém sportu Esteban Gutierrez. Bývalý pilot F1 týmů Sauber a Haas si na svůj BRM P153 (1970) po velkém krajanovi Pedro Rodriguezovi v páteční trénink mohl kvůli defektu převodovky zvykat jen pár kol, ale v sobotu předvedl, že umí a třetím časem se zařadil před specialisty Lyonsem (Surtees TS9) a Shawem (March 721).

Monaco Historique 2022

Na špičku pomohl Grogorovi v neděli po startu jen velmi optimistický odpich (za předčasný start byl později penalizován). Modrá Matra tedy vedla před McLarenem a BRM, oba v lakování Yardový. Hall ovšem nemínil zůstat druhý a riskantně Grogora v „tabákové zatáčce“ předjel. Poté upaloval směrem jasného triumfu. Dobře naladěný Gutierrez se držel v Grogorově závětří, než se mu v „nové šikaně“ u přístavu znovu rozdrolila převodovka. Po penalizaci Grogora byl jako druhý hodnocen Michale Lyons na surteesu. Hůře dopadl David Shaw, když v předposledním kole ošklivě poničil svůj Luigim Ciolanim designovaný Eifelland March 721 v „tabákové zatáčce“. Ta se v letošním představila jako obzvláště kritická.

Výsledek Série D

  1. Stuart Hall, McLaren M19A, 1971
  2. Michael Lyons, Surtees TS9, 1971
  3. Jordan Grogor, Matra 120C, 1971
  4. Matthew Wrigley, March 721G, 1972
  5. Max Smith-Hilliard, Surtees TS9B, 1971
  6. Franco Meiners, Ferrari 312B3, 1972

Série E pro vozy F1 z let 1973 až 1976 o „Cenu Nikiho Laudy“

Stuart Hall prožíval v Monaku 2022 „víkend svého života“ a byl i v této třídě nejrychlejším v kvalifikaci, když přechod na novější McLaren M23 (1973, ex-Peter Revson) zvládl na výbornou. Jeho „prach polykali“ vynikající bývalý jezdec F1 a IndyCarů Roberto Moreno (1974, Lola T370, ex-Graham Hill), 3násobný vítěz 24h Le Mans Marco Werner (Lotus 76 z roku 1974) a specialisté Michael Lyons (McLaren M26) a Nick Padmore (Lotus 77).

Hall, vybičován ještě čerstvým vítězstvím před hodinkou, vyrazil výborně do závodu na 18 kol. Za to Moreno si vše zkazil, když pustil spojku příliš brzy a musel přibrzdit právě když světla zhasla. Tak se Werner s Lyonsem pohotově prohnali kolem něj. Werner se poté agresivně zakousl do Halla. Brita ale opět nic nedokázalo rozházet, ani nehoda Goetheho Tyrrellu 007 s Lottiniho Surteesem TS19 v Rascasse, po které se neutralizovalo. Werner se mu dostal znovu nebezpečně blízko, Hall ovšem nebyl k poražení, jak později Němec přiznal: _„Naše auto se chovalo výborně, na Stuarta jsme dnes ale neměli.“_Podobně napínavě proběhl trojboj o třetí místo mezi Lyonsem, Padmorem a Morenem.

Monaco Historique 2022

Do závodu nastoupili i další dva bývalí borci F1: Jean Dennis Deletraz dojel na Shadow DN3 (1974) devátý a Emanuele Pirro odstavil svůj Shadow DN1 po Grahanmovi Hillovi již po dvou kolech. Pirro hodnotil: „To auto prostě nesedí a je pomalé. Asi jsem si pro letošek nevybral dobře…“

Výsledek Série D

  1. Stuart Hall, McLaren M23, 1973
  2. Marco Werner, Lotus 76, 1974
  3. Michael Lyons, McLaren M26, 1976
  4. Nick Padmore, Lotus 77, 1976
  5. Roberto Moreno, Lola T370, 1974
  6. Matthew Wrigley, Penske PC3, 1975

Text a foto: Roman Klemm

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

+ 89 = 90

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.